Kysymys:

Miten ABS tekniikka on kehittynyt viimeisen 10v aikana? On vertailtu eri vuosimallien jarruja ja erot pysäthymismatkassa samalla kelillä on aika huomattava.. Esim Omassa -97 Opelissa ja -03 Fordia vertaillen..
Nuissa lienee jo eri kehitysversiot kyseessä?

Missä vauhdissa ABS ei ole toiminnassa eli kytkeytynyt pois? Lukkiutuuko rengas vai meneekö rengas tiettyyn hidastuvuus arvoon ABS:ien toiminnan aikana?

Tapio Ketonen:

ABS-jarrut ovat todellakin kehittyneet huimasti. Vielä 80-luvulla taitava jarruttaja pystyi pysäyttämään auton nopeammin ilman ABS-jarruja, kunhan jarrut toimivat kunnolla. Tänään tuo ero on kutistunut käytännössä olemattomaksi. Toki periaatteessa tilanne on aina se, ettei ABS-jarruissa voida kaikkea käytettävissä olevaa kitkaa käyttää jarrutukseen, koska varalle pitää jättää hieman pitoa myös ohjaamista varten.

Ratkaiseva asia ABS:n toiminnassa on säätötaajuus. Tässä on tapahtunut suuri kehitys, nykyiset järjestelmät säätävät jarrujen toimintaa merkittävästi tiuhempaan tahtiin. Näin saadaan jarrujen luisto pysymään optimaalisena.

Kehitystä on myös tapahtunut itse laitteissa. Ennen kaikkea niiden koko ja tilantarve on nykyään ratkaisevasti pienmpi. Myös hinta on tullut rajusti alaspäin. Ilman tätä kehitystä ABS-jarruista ei olisi voinut tulla kaikkien autojen (Ladaa lukuun ottamatta) vakiovaruste.

Paras pito saadaan, kun renkaalla on tietyn suuruinen luisto. Tätä seurataan pyöräkohtaisilla antureilla, jotka seuraavat pyörimisliikettä. Jos yksi pyörä pyrkii hidastumaan muita enemmän ja ennen kaikkea liian nopeasti, järjestelmä vähentää siitä jarrupainetta. Näin estetään pyörän lukkiutuminen ja pidetään luisto keskimäärin sopivana.

Ongelma on se, että paras luistoprosentti on eri tilanteissa erilainen. Nastarengas toimii parhaiten aika suurella luistolla, kesärengas pitää asfaltilla parhaimmin varsin pienellä luistolla. Pyörivässä irtosorassa tehokkain jarrutus on lukkojarrutus. Koska järjestelmä ei pysty tunnistamaan olosuhteita, sen virittäminen vaatii aina jonkinlaisen kompromissin tekemistä.

ABS kytkeytyy päältä vasta aivan loppuvaiheessa, eli kun nopeus on kävelyvauhdin luokkaa. Tässä vaiheessa ei enää ole väliksi, ovatko pyörät lukossa vai eivät. Pysähtymäänhän ne joka tapauksessa pitää saada.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.