Kysymys:

Minulla on ollut 3 kk. Avensis D4-D cat 2,2 177 heppainen diesel farkku. Ongelmana on kaksi kertaa syttynyt moottorin keltainen varoitusvalo ja tehojen putoaminen miltei nollaan. Ei ole tiedossa oikeaa korjaustapaa. On laitettu jotain pientä mekaanista lisää pakokaasujen kierrätysventtiiliin, mutta se on vain ensiapu. Oikeaa korjaustapaa ei ole tiedossa.

Toinen ongelma on ylisuuri polttoaineen kulutus, 6,5-7.6 l/ 100 km. EU- yhdistetty kulutus on 6,2.

Minulla oli ennen tätä kaksi 116-heppaista D4-D dieseliä. Niillä ajoin 56000 km yhteensä. Keskikulutus oli 5,5-5,8 l/ 100 km. EU- yhdistetty kulutus 6.0.
177 heppaisen yhdistetty kulutus on vain 0.2 l korkeampi kuin pienemmällä moottorilla varustettu auto.

Mikä on mielestäsi vikana ylisuureen polttoaineen kulutukseen? Ajan vuodesta vuoteen samanlaista ajoa, joten ajoissa ei voi olla syytä. Olen ajanut autolla miltei kolme miljoonaa km, joten tiedän aika paljon autojen kulutuksesta. Olen pitänyt jokaisen kulutuksesta tarkan kirjanpidon.

tähänkään ei Tojotalla ole tietoa?

onko mahdollista, että yhdistetty EU- kulutus on tarkoituksellä ilmoitettu liian matalaksi.

Hesarissa Timo Turkulan koeajossa 177 hv. kulutti 6.8. Vastaava Passat vain 6.2. Vastaavasti RAV4 koeajon kulutus oli 8,37. Hänen mukaan tehtaan ilmoittama 7 on liian optimistinen.

Tapio Ketonen:

Periaatteessa jos ne 116-heppaiset ovat olleet Avensiksia, ei kulutuksen pitäisi kovin paljon nousta, jos ajotapa säilyy samana. Autossa siis on ilmeisesti vikaa.

Turkulan käyttämä koeajoreitti on kaikilla autoilla aivan sama, se sisältää aika paljon mäkistä ja mutkaista tietä. Näissä olosuhteissa punnitaan välitysten soveltuvuus käytäntöön. Pieni vaihtelu kulutuksiin voi tulla keliolosuhteiden vaihtelusta, mutta totuus on, että Passat on pieniruokainen auto. Avensikselle ilmoitettu yhdistetty kulutus 6,2 l/100 km on 0,3 litraa suurempi kuin Passatilla. Kumpikin siis vei Timon koeajossa enemmän kuin yhdistetyn kulutuksen verran. Citymaasturin kulutus nyt on mitä on, mutta on heppo uskoa, ettei raskaalle nelivetoiselle ilmoitettu yhdistetty kulutus 7,0 l/ 100 km ole missään tekemisissä käytännön kanssa.

Toyotalle on käynyt tuon 177-hevosvoimaisen moottorin kanssa aika nolosti. Ilmeisesti kyseinen moottori on ns. susi, jos noita jo pitkään kiusanneita ongelmia ei saada kuntoon. Syyksi noille tehojen häipymisille on arveltu pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin jumittumista. Omituista, ettei asiaa saada kuntoon, jos vika todella on siinä venttiilissä.

Tehojen katoaminen kesken kaiken on vaarallista, ja USA:ssa moisesta autot jouduttaisiin ottamaan asiakkailta takaisin. Mahdollisten onnettomuuksien aiheuttamat korvausvaatimukset olisivat tähtitieteellisiä, autojen vaihtaminen uusiin tulisi halvemmaksi.

RAV4:ssä tuosta tehokkaimmasta moottorista irtoilivat ahtimesta imusarjaan tulevat letkut, jolloin ahtopaineet ja saman tien myös tehot häipyivät. Niihin tuli kuuleman mukaan uudet vahvemmat letkut ja kiristimet.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.