Kysymys:

ajetaanko mutkissa ulos entistä kovemmassa vauhdissa kun luotetaan ajonvakaus järjestelmään(vauhtisokeus)?kummassa suurempi kaarrenopeus teoriassa neliveto-vai etuveto/takaveto liukkaissa oloissa entä ajonvakaus päällä vai pois?

Tapio Ketonen:

Jos kaarteeseen ajetaan riittävän lujaa, niin ulos mennään aivan varmasti. Se on fysiikan lakien mukainen totuus, eikä sitä muuksi muuteta ESP:llä tai millään muullakaan ihmekeinolla. Mutta jos mennään vain hieman liian kovaa, niin ESP auttaa pitämään auton tiellä, koska se alkaa heti luiston alettua auttamaan auton pysymistä oikeassa suunnassa jarrujen avulla. Koska ESP ohjaa autoa jarruttamalla, se samalla hidastaa menoa, joten tiellä pysyminen helpottuu.

Teoriassa tietenkin nelivetoisella saavutetaan hieman suurempi kaarrenopeus, ja nopeutta voidaan paremmin pitää yllä, koska veto jakautuu tasaisemmin. Liika kaasun painaminen saa nelivedon ajautumaan tasaisemmin ulkokaarteeseen, ellei auton käytöstä ole rakennettu sellaiseksi, että se tässä tilanteessa yliohjautuu eli tarjoaa perää ulospäin takavedon tapaan. Tämä lienee yleensä tilanne.

Etuvetoinen lähtee liikaa kaasua annettaessa aina puskemaan. Luontainen reaktio on kaasun löysääminen, joka yleensä saakin auton taas tottelemaan ohjausta. Takaveto sen sijaan lähtee peräluisuun, ja sen hallitseminen etenkin kovassa vauhdissa vaatii kokemusta.

Luistojen käyttö ei kuulu normaaliin tieliikenteeseen, joten ESP:tä ei pidä kytkeä pois. Suljetulla tiellä tai jääradalla tilanne on toinen. Periaatteessa ilman ESPiä auto kulkee kaarteissa kovempaa, koska järjestelmä alkaa jarrutella heti luiston havaittuaan. Talvikelillä auto on hallittavissa aika suurissakin luistoissa, kunhan vain kuski osaa hommansa. Mutta vielä kerran: luistossa ajaminen ei kuulu yleiseen liikenteeseen!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.