Kysymys:

Mahdollinen ratkaisu Arin Passatin käynnistysongelmiin. Minulla oli vastaava murhe käytettynä ostamani 2.0 Boran kanssa, lämmittimenä on "letkulämmitin". Pienen pähkäilyn jälkeen selvisi, että ko. lämmitin oli vesiletkussa melkein moottorin lämpöanturin alapuolella. Lämmittimen siirto toiseen paikkaan (jäähdyttimen alavesiletkuun) korjasi tilanteen.

VW-huollossa asiaa piti tovi perustella, mutta vaihtotyö meni lopulta veloituksetta ja virheasennus myönnettiin.
----------

Minulla on vm.-03 Passat 2,0 (Highline) bensakoneella. Onko mahdollista, että noin tunnin lämmittäminen roikan nokassa vaikuttaa siten, että auto ei tahdo käynnistyä kuin vasta kolmen pitkän startin jälkeen? Pakkasta on ollut 5-20 astetta ja tekee saman jutun. Ilman lämmitystä auto kyllä lähtee mukavasti käyntiin. Onko tällä ongelmalla yhteyttä ajotietokoneeseen? - Ari Roppola

Tapio Ketonen:

Tuntuu aika luontevalta selitykseltä. Ongelmahan on, ettei VW:n kaksilitraiseen eikä muihinkaan uusiin koneiiin saa oikeaa lohkolämmitintä, koska sopivaa asennusreikää ei ole. Jotkut lämmitinvalmistajat kauppaavat öljypohjaan asennettavaa säteilylämmitintä, mutta sen hankkimisessa ei ole mitään mieltä.

Vain jäähdytysnesteen esilämmitys lämmittää moottoria niin, että kulutus ja päästöt vähenevät. Käyntiinhän nykymoottorit lähtevät aina, ainakin jos moottorissa on synteettiset öljyt. Säteilylämmitin lämmittää hieman öljyjä, mutta pääosin lämmitys menee harakoille. Toisin kuin nestettä lämmittävissä säteilylämmittimen käytöllä tuskin säästää lämmitykseen käytetyn sähkön hintaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.