Kysymys:

Meni tuo etusivun "pösömiesten" juttu yli hilseen. Selitäppä viisaampana että miten 15v vanha auto voi saastuttaa yhtä paljon kuin 30 uutta? Kulutushan on lähes sama joten CO2-päästöt myös. 15v vanhoissa autoissahan on myös katti tai vaikka ei olisikaan, niin mistä tuo huima ero tulee?

Tapio Ketonen:

Riippuu, mistä saasteista puhutaan. Jos autossa ei ole katalysaattoria, niin kyllähän häkää, palamattomia hiilivetyjä ja typen oksideja syntyy huimasti nemmän. Mutta esimerkiksi hiilidioksidin määrä on suoraan riippuvainen poltetun polttonesteen määrästä, eikä katalysaattori vaikuta asiaan.

Itse asiassa vanha, ilman katalysaattoria oleva auto saattaa kuluttaa vähemmän. Viimeisimmät niistä toimivat laihalla seoksella, joten moottorit toimivat taloudellisemmin kuin lambda=1 seossuhteella toimivat katalyaattoriautot.

Katalysaattori vähentää noiden edellä mainittujen säänneltyjen päästöjen määriä todella paljon. Koska uusissa autoissa päästöt ovat suuruusluokkaa muutama kymmenen milligrammaa kilometriä kohti, niin kyllähän kertoimeksi tulee aika suuri luku. Toinen juttu sitten on, että vanhat kattiautotkin vanhenevat ja puhdistustulokset heikkenevät. Katsastuksen päästömittaus on hyvin karkea ja paljastaa vain pahimmat viat.

Nuo autojen päästöarvot ovat kyllä sellaisia, että niissä on paremminkin kysymys koko maailman pelastamisesta kuin konkreettisesta ongelmasta. Näin ainakin suomalaisesta näkökulmasta, meillä kun ei ole autoja laajemmaksi ruuhkaksi asti kuin ehkä Helsingissä. Niiden aikaansaama uhka taitaa maapallon mittakaavassakin olla pienempi kuin esimerkiksi eilen tv:ssä esitetyssä viihdedokumentissa kuvaillun Yellowstonen kansallispuiston alla piilevän magmajärven aikaansaama.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.