Kysymys:

Teidänkin jutuissa on käsitelty mahdollisia muutoksia autoverotuksessa, mutta lähinnä bensa-autoissa. Dieseleistä on vain yleensä kommentoitu, että niitä rankaistaan todennäköisesti suhteessa enemmän häkäpäästöjen takia.

Itse en ole nähnyt mitään veikkauksia, mitä käytännössä tapahtuisi esim. TDI Ocun omistajalle. Eikö kulutuslukemia huomioitaisi ollenkaan? Entä vanhojen ja uusien dieseleiden erot? Kuitenkin CO2 päästöjä vastaavassa bensakoneessa on yleensä enemmän, esim. Mondeo 2.0/TDCI.

Noin ylipäätään tuntuisi hullulta, jos täällä rankaistaisiin dieseleitä entistä enemmän, kun muualla EU-maissa dieseleitä myydään pääsääntöisesti reilusti enemmän kuin bensavehkeitä.

Tapio Ketonen:

Ei dieseleitä voida häkäpäästöjen perusteella rangaista. Diesel toimii suurella ilmaylimäärällä, joten palaminen tapahtuu yleensä täydellisesti. Hiilimonoksidin eli hään (CO) muodostumista tapahtuu, jos happea ei ole riittävästi. Dieselin häkäpäästöt ovat pienet jo luonnostaan, bensa-autoista ne poistaa katalysaattori.

EU esittää, että auton ostoon liittyvästä autoverosta pitäisi luopua ja korvata se hiilidioksidipäästöistä riippuvalla vuosiverolla. Ruotsissa tähän ollaan juuri siirtymässä, vero toimii siten, että auton virallisesta, tyyppihyväksynnässä selvitetystä CO2-päästöarvosta vähennetään jokin tietty lukema. Sitten jäljelle jäävää lukua käytetään kertoimena, joka kasvattaa veron määrää. Tänä vuonna tuo vähennettävä grammamäärä on 100 g, ja jokaiselta yli menevältä grammalta vero kasvaa 15 kruunua. Lisäksi kaikilta autoilta peritään 360 kruunun suuruinen perusvero.

Ruotsissa rangaistaan dieseleitä perimällä edellämainitulla tavalla laskettu vero 3,5-kertaisena. Tuosta 3,5:stä käytetään nimitystä ympäristö- ja polttoainekerroin.

Dieseleiltä peritään useimmissa maissa korkeampaa vuosiveroa, koska ammattiliikenteen käyttämä dieselpolttoneste on kaikkialla kevyemmin verotettua kuin bensiini. Lisäksi dieselien hiukkaspäästöt ovat haitakkisia, jopa syöpää aiheuttavia. Ne tosin ovat uusien päästömääräysten myötä vähenemässä käytännössä olemattomiksi.

Suomen autoverotuksen korvaamisessa Ruotsin tapaisella järjestelmällä eräs suuri ongelma on siirtymäkausi. Jos mennään siihen, että jostakin alkaen uusista autoista peritään tämäntapainen vero, ja vanhojen verotus jää ennalleen, silloin verotulot romahtavat joksikin aikaa, eikä valtio voi tätä hyväksyä.

Jos taas vanhoiltakin autoilta ryhdyttäisiin perimään samanlaista veroa, tätä eivät autoilijat hyväksyisi. Autoistahan on jo maksettu korkea vero oston yhteydessä. Veron pitää näille autoille olla tuntuvasti pienempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.