Kysymys:

Tuo kommenttisi: "EU esittää, että auton ostoon liittyvästä autoverosta pitäisi luopua ja korvata se hiilidioksidipäästöistä riippuvalla vuosiverolla."

Miten tuo käytännössä toteutetaan kun CO2-päästö riippuu ostetusta polttoainemäärästä ja -laadusta, siis ei ole riippuvainen auton tyypistä tai iästä? Vaikea kait verottaa oikeudenmukaisesti jos vero ei ole polttoaineessa?

Tapio Ketonen:

Kaikille autoille on tyyppihyväksynnän yhteydessä määritelty virallinen CO2-päästöarvo, joka löytyy esimerkiksi uusien autojen tiedoista Tuulilasin sivuilta. Se on virallinen, virallisesti hyväksytyssä tutkimuslaitoksessa määritetty lukema. Se mitataan samalla kuin muutkin päästöt ja EU-kulutukset. Mittaustapa ja mittauksessa käytettävä polttoaine on määritelty tarkkaan direktiivissä. Sikäli siis oikeudenmukaisuus on kohdallaan.

Eri juttu stten, että tuo lukema, joka riippuu suoraan kulutuksesta, ei joissakin tapauksissa pidä paikkaansa. Mutta on EU:n ja kansallisten ajoneuvohallintojen (meillä AKE) asia valvoa, että myynnissä olevat autot ovat samanlaisia kuin tyyppihyväksyntä edellyttää.

Kovin vanhoille autoille tuota CO2-päästöarvoa ei ole olemassa, eikä tarkoitus lienekään soveltaa tuollaista verotusta vanhoihin autoihin. Tämä taitaa olla se syy, miksi Suomen viranomaiset jarruttelevat tuohon systeemiin siirtymistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.