Kysymys:

virallinen lehti nro c143, 15/05/1996s.0004-0016 ety-tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen hankinta.

1.2. Jos rouva Dupont, jonka pysyvä asuinpaikka on jäsenvaltiossa A, ostaa jäsenvaltiosta B käytetyn ajoneuvon ja tämä on varustettu vaatimustenmukaisuustodistuksella, jossa todistetaan, että ajoneuvo vastaa ETY-tyyppihyväksyttyä ajoneuvotyyppiä, jäsenvaltio A saa vaatia ajoneuvon fyysisen toiminnan katsastuksen ainoastaan, jos vastaava katsastus vaaditaan vastaavissa ososuhteissa (kuten ajoneuvon iän perusteella tai uuden rekisteröinnin yhteydessä) myös jäsenvaltio A:n alueella tapahtuvien liiketoimien yhteydessä.

Toin alle vuoden vanhan asuntoauton Saksasta yhdenmukaisuustodistuksella ym. papereilla varustettuna. Vastaava auto Suomessa rekisteröidään katsastamatta. Tämän auton kohdalla katsastus on erittäin kallis ja EU-direktiivin vastainen.
Miksi joudun katsastamaan sen täällä Suomessa, vaikka vastaavaa suomalaista autoa ei tarvitse katsastaa? Suomalaiselle autolle pelkkä rekisteröinti riittää.

Tapio Ketonen:

Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
Rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastus
60 §
Rekisteröintikatsastus

Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja siihen tai sen perävaunuun kytkettävän ajoneuvon on ennen liikenteeseen käyttöön ottoa ja rekisteriin merkitsemistä oltava hyväksytty enintään kolme kuukautta aikaisemmin suoritetussa rekisteröintikatsastuksessa.

Rekisteröintikatsastukseen ei kuitenkaan tarvitse esittää ennakkoilmoitettua ja valmiina ajoneuvona tyyppihyväksyttyä ajoneuvoa, jonka tyyppihyväksyntä on rekisteröintiajankohtana voimassa ja jonka rakennetta tai varusteita ei ole tyyppihyväksynnässä tarkastetuilta osin muutettu.

Saksasta käytettynä ostamasi auto on poistettu rekisteristä, eikä sitä ole ennakkoilmoitettu. Jos ostat Suomessa käytössä olleen auton, joka on poistettu rekisteristä, myös se pitää viedä rekisteröintikatsastukseen, ennen kuin siihen saa uudet kilvet.

Tilanne on aivan sama myös Saksassa. Jos viet sinne muualta ostetun auton, auto pitää ensin käyttää katsastuksessa. Vasta sitten se voidaan merkitä Saksan ajoneuvorekisteriin.

Rupesi vielä mietityttämään tuo valmiin ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntä, mutta kaipa niitä sellaisiakin matkailuautoja on, joilla on tuollainen hyväksyntä. Aika monessa tapauksessa kuitenkin se hyväksyntä on vain auton tekniikalla, mutta korin osalta tilanne on sama kuin kuorma-autossa, johon rakennetaan lava tai muu kuormatila erikseen. Tältä osin aivan uusikin auto on katsastettava ennen rekisteröintiä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.