Kysymys:

Itselläni on nyt marraskuusta asti ollut korinvaihtomanta jonka otteessa ei ole prosentteja merkitty eikä edellisillä omistajilla näitä ole katsastuksen yhteydessä kyseltykään. Voiko vuosikatsastuksen yhteydessä "ilkeä" katsastusmies laskea prosentit autoon?

Ja samalla kysyisin kun olen varaosa-autoksi ostamassa samanlaista korinvaihto-mantaa jossa otteessa prosentit 46. Niin jos haluaisin siitä tehdä tieliikennekelpoisen auton ja osat mitä tarvitsee vielä vaihtaa olisi alkuperäistä vastaavia niin tuleeko lisää prosentteja? ettei käy sitten katsastaessa ylläripyllärinä että hupsista 50 ylitty,kiitos ja näkemiin. Tuntuu olevan aika veteen piirretty viiva tämä käytäntö näissä...

Tapio Ketonen:

Noiden prossien kaivaminen jälkikäteen lienee vaikeaa. Käytännössä suurin into niiden kaiveluun lienee vähentynyt nyt, kun korien vaihtelu on jo historiaa. Mutta yli-innokas eli riittävän v-mainen katsastusmies voi pystyä yllättäviin suorituksiin, joten riski on olemassa.

Korinvaihtoautoihin liittyy tosiaan aina se riski, että osia onkin vaihdettu enemmän kuin on sallittua. Tosin määräyksiä muutettiin joku vuosi sitten löysemmiksi mm. kuluvien ja turvallisuuteen vaikuttavien osien osalta.

Jos varaosa-auto on siinä kunnossa, että ostat sen varaosiksi, niin unohda suosiolla haaveet sen laittamisesta liikenteeseen. Turha pelata noin epämääräistä uhkapeliä. Tuskinpa saat autoa kuntoon vaihtamatta osia niin paljon, että prosentit menevät yli.

Korinvaihtoautojen prossat ovat pysyvämpiä kuin ydinsäteily. Säteily puolittuu jossakin ajassa, vaikkapa parissatuhannessa vuodessa, mutta prossat ovat ikuisia, ja niitä kertyy koko ajan lisää. Se taannoinen Karpon juttu jälkikäteen tehdystä takapuskurin vaihdosta, joka vei prossat yli, oli ihan täyttä totta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.