Kysymys:

Miksi Tuulilasi-lehdessä esitellään autojen teknisissä tiedoissa moottorit usein kovin ylimalkaisesti. Ei anneta tietoa välttämättä edes sylinterien lukumäärästä, niiden sijoittelusta puhumattakaan. Lisää tarkkuutta ja asiantuntemusta!

P.S. Lehtihän on sentään autolehti?

Tapio Ketonen:

Tilaa jutuille on aina rajallisesti, eikä perusasioiden jatkuva kertaaminen tunnu mielekkäältä. On selvää, että jos autossa on edessä poikittain nelisylinterinen, nelitahtinen 16-venttiilinen rivimoottori, tämän selvittäminen joka kerta erikseen ei tule edes mieleen. Suurin osa autojen moottoreista kun on juuri tällaisia.

Kyllä lähtökohtana voitaneen pitää myös sitä, että lukijoillakin on jonkin verran asiantuntemusta. Ei joka jutussa voida selvittää, että mikä vehje se auto oikein on, ja miten se toimii. Elikkä että kun rattia kääntää oikealle, myös auto kääntyy oikealle ja sitä rataa.

Valtaosa lukijoista on kuitenkin niin hyvin perillä autoista ja niiden tekniikasta, että tuollaisten perusasioiden toistaminen tuntunee turhalta ja jopa väsyttävältä. Siksi mielestämme on parempi pyrkiä keskittymään oleelliseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.