Kysymys:

Uudet autot ovat järestään kovin matalia nykyään, niillä ei juuri metsäautoteille ja -poluille uskalla poiketa. Kuitenkin suomalaiseen elämänmuotoon kuuluu autolla tehtävät kalastus-, marjastus-, metsästys- ym. reissut sekä kehnot mökkitiet. Usein vaelluksen lähtöpisteeseenkin kuljetaan henkilöautolla niin pitkälle kuin vain pääsee. Maasturiin harvalla on varaa. Toisaalta romuakaan (esim. käytetty UAz) harva haluaa ja kahden eri auton pitäminen ei ole taloudellisesti järkevää. Mistä löytäisi kohtuuhintaisen uuden auton, jolla uskaltaisi tarvittaessa poiketa asfalttieltä hieman huonommalle kärrypolulle? Onko TL muuten koskaan tehnyt aiheesta juttua tai testiä? Esim. Lada vs. Citroen C 5 (kaasunestejousituksella voi nostaa maavaraa) vs. skoda octavia / citroen berlingo "korotetulla" (1, 6 cm) maavaralla?

Tapio Ketonen:

Eikös juuri tuossa ole markkinarako niille ns. citymaastureille? Niitä vertailtiin viimeksi keväällä. Honda CR-V ja Subaru Forester ovat noista eniten tavallista henkilöautoa muistuttavia. Halvin ja pienin tuota sukua olevista taitaa olla Honda HR-V. Näissä tulee kylkiäisenä neliveto, joten eiväthän nuo oikein halpoja ole, hinnat nousevat HR-V:tä lukuun ottamatta selvästi yli 30 000 euron. Neliveto lisää kulutusta, mutta tekee myös menon selvästi varmemmaksi.

Ne sentin tai parin korotukset eivät ainakaan minun kokemukseni mukaan riitä, tavallisen henkilöauton pohja kolhiutuu turhan helposti. Noissa maavaraa on sn verran enemmän, että huonolla tiellä on helpompi ajaa. Mutta ei citymaastureillakaan millekään metsätraktorien ajourille ole asiaa.

Autojen mataluus on kyllä paha ongelma. Eräänä pahimmista tässä suhteessa tulee mieleen nelos-Golf. Helsingissä Teollisuuskatu on talviaikaan ollut niin kelvottomasti hoidettu, että nelos-Golfin ja sen sisarmallin, ensimmäisen polven Skoda Octavian pohjamuovit hankasivat aina muutaman päivän lumipyryn jälkeen raiteiden väliin jäänyttä lumi- ja jääkerrosta. Tuon keskeisen katuosuuden aurausvuoro tuli yleensä vasta liki viikon päästä pyrystä. Rapinasta päätellen ilmeisesti kovinkaan moni matalampi auto ei tuota reittiä käyttänyt.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.