Kysymys:

Pösö 406 HDI 2002 130tkm
Laturin lpärisee, merkkihuollossa totesivat, että laturissa oleva räikkä ääntää, toisessa merkkihuollossa totesivat, että ei siinä mitään räikkää ole, vaan laakeri huutaa! kummallakaan laturia ei hyllyssä. Ei kuulemma ole tarvinnut, silti kuluva osa eli menee minun piikkiin? Minusta siinä valmistusvika, koska ei minusta noilla kilometreillä "voi" mennä laakeri! (ei aikaisemmin kokemusta ransk.)

Olen ajannut 500tkm autolla ilman laturiongelmia. Sekin vielä että ko. laturin hinta on sikamainen. Käviskö tai yleensä löytyisköhän tilalle "piratti"laturia? Tuleeko mahdollisesti ongelmia tällaisessa autossa herätevirtojen ym. kanssa?

Mitä mahtanee kuluttajasuoja sanoa laturin simahtamisesta noilla kilometreillä? Eleensäkin liikkeissä aina vedotaan takuuloppu! Sillä ne aina tyrmää.
Kuinka kauan (km) tohtii ajaa tollasella ääntävällä laturilla, ei nimittäin saa heti huoltoaikoja ja pakko olis liikkua satoja kilometrejä päivässä. Kuinka pitkästi voi ajaa ko. autolla ilman laturia?

Tapio Ketonen:

Lievästi sekava kysymys, mutta yritetään vastata.
En ole aivan varma tuosta räikkähommasta. Sellaisia systeemeitä muistaakseni on joissakin autoissa, eli laturin voimansiirrossa on vapaakytkin, joka päästää kierrosten laskiessa laturin pyörimään vauhdillaan nopeammin kuin se pyörisi kiinteällä vedolla. Tämä vähentää laturin rasituksia. Elikkä Pösössä voi aivan hyvin ollakin sellainen. Kallis hinta viittaisi vähän tuohon mahdollisuuteen.

Jos laturin laakeri pitää pärisevää ääntä, niin eipä tuo kauan pärise. Silloin laakerissa on jotakin pahasti vialla. Asia kannattaisi tutkia aivan heti, sillä jos laturi paukahtaa, ajo loppuu siihen. En tunne HDi-moottorin rakennetta, mutta arvelisin, että siinä moniurahihna käyttää laturin lisäksi vesipumppua, ohjaustehostimen pumppua ja ilmastoinnin kompressoria.

Jos laturi laakerivian takia lakkaa pyörimästä, niin autolla ei enää ajeta. Tärkein pyöritettävä on vesipumppu. Jos jäähdytysneste ei kierrä, ei kestä monta minuuttia, kun neste palotilojen ympärillä kannesa kuumenee niin paljon, että se alkaa kiehua. Sitten aika pian kansi kuumenee niin paljon, että kannentiiviste alkaa vuotaa, ja siinäpä se homma sitten onkin.

Tuon pärisevän laturin kanssa kannattaa käydä autosähkökorjaamolla, jos osaava sellainen löytyy. Laakerien vaihtaminen on aika helppo ja halpa toimenpide, ne kun ovat yleensä vakiolaakereita. Kallis laturi kannattaa yleensä aina korjata, ellei kyseessä ole täystuho. Autosähkökorjaamo pystyy myös hankkimaan tilalle sopivan laturin ja yleensä merkkikorjaamoa halvemmalla. Magnetointien ym. kanssa ei osaavalle korjaajalle tule ongelmia, ja osaamattoman on viisainta ja halvinta pitää näppinsä erossa koko hommasta.

Kyllä tuo 130 000 km on jo niin paljon, ettei korjausta minun mielestäni voi enää vaatia takuun tai virhevastuun piikkiin. Tosi on, että yleensä laturit kestävät pitempään, mutta ei noilla kilometreillä tehtävä remontti siltikään ole harvinainen tai poikkeuksellinen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.