Kysymys:

"Sivuston mukaan suurin osa ohjelmista on TÜV-hyväksyttyjä. Toivottavasti mukana seuraa tarkat ohjeet siitä, miten auto ohjelmoinnin jälkeen hoidellaan muutoskatsastuksesta läpi."

Joo, auton takuuhan yleensä päättyy ko.päivitykseen! Miten lienee koneen keston kanssa? Sulla oli joskus sanonta: "minkä tehossa voittaa, sen kestävyydessä häviää"! Lieneekö enää paikkansa pitävä, kun katsoo noita tehdasviritteisten dieselien tehoja - ei näytä ylärajaa löytyvän? Samasta litrakoosta vetastaan monta eri tehoversiota.

Yksi kysymys vielä, kun en ole vastausta nähnyt. Mikä on Hyundai Tucsonin, nelivedon kytkeytymistekniikka, kun se ei ole Haldex, eikä Visko? Käyttävätkö muut kuin korealaiset sitä?

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin tuosta Tucsonin nelivedosta. En tiedä, enkä ole ehtinyt kyselemään asiaa Hyundain tai vastaavan Kian maahantuojan teknisiltä osastoilta. Yritän palata asiaan jossakin vaiheessa.

Tehtaan ja jonkin jälkivirittäjän tekemillä virityksillä on se ero, että tehdas on tutkinut tarkkaan, miten viritys vaikuttaa moottorin toimintaan ja rasituksiin. Yleensä tehokkaammalle tehdasversiolle on tehty paljon muutakin kuin vain sokkona lisätty syöttömäärää. Suuttimet voivat olla erilaiset, ja aika usein mäntien materiaali tai rakenne on erilainen.

Tehon nostaminen lisää moottorin rasituksia, joten jossakin vaiheessa se voi vaikuttaa myös kestävyyteen. On selvää, että valmistaja ei halua vastata vaurioista, jotka syntyvät jonkun korvakuulolta toimivan virittäjän toimien seurauksena. Mutta jos moottori on lastutettu, niin ei se vaikuta mitään esimerkiksi puhkiruostumattomuustakuuseen. Takuu loppuu vain siltä osin, kun muutos voi vaikuttaa asiaan. Esimerkiksi voimansiirto voi kärsiä lisätehosta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.