Kysymys:

Terve Ketonen.Lähetin tässä viikkoja sitten sinulle kysymyken pt cruiserin(gt 2.4) nykimisestä..et ole vielä tainnut kommentoida kysymystäni??

mutta tässä lisätietoa:auto ostettu uutena 27.02-2006 ajettu nyt n.5000km. auto nyt ollut kuusi kertaa korjaamolla johtuen tuosta nykimisestä..siis auto nykii tasakaasulla nopeus alle 60km/h ja moottorijarrutuksessa..ekalla kerralla autokeskuksessa vaihdettiin tulpat.toisella kerralla vaihdettiin tulpanjohdot.kolmannella kerralla vaihdettiin taas tulpanjohdot.neljännellä kerralla vieläkin tulpanjohdot.sitten vasta ruvettiin tutkiin...(niin vikakoodeja autosta ei ole löytynyt)autosta otettiin sitten päästöt...ja kas auto kävi laihalla.

sitten ruvettiin uusimaan osia..tässä listaa: ekaksi uusittiin lambda antura(katalysaattorin jälkeen oleva)ei auttanut auto kävi edelleen laihalla.sitten asennettiin uusi päivitys(sama kylläkin joka jo oli autossa)päästöt vähän parani..sitten uusittiin labda antura ennen katalysaattoria..ei vaikutusta.sitten puola,ja päästöt nyt kokolailla kohdillaan.auto nykii edelleen.kysyin huollosta että voisiko vika olla tietokoneboxissa.ottivat huollosta yhteyttä maahantuojaan,ja sieltä sanottiin että vika tuskin on tietokoneboxissa.

maahantuojan oli sanonut että vika voisi ehkä olla bensapuolella???nyt sitten taas nokka kohti huoltoa.

kysyisin että miten kauan tätä rumbaa pitää jatkaa,kun uusitaan osia vaikka ei tiedetä vikaa???mitä tässä pitäisi tehdä jatkossa??onko ketosella ehdotusta mistä vikaa voisi hakea??(vai pitääkö tämmöisen vian takia myydä auto pois?)

Tapio Ketonen:

Selvänäkijän kykyjä ei valitetavasti meikäläisellä ole, joten tuskin vika nytkään selviää. Joskus sellainenkin varuste kuin pakokaasujen takaisinkierrätys on aiheuttanut nykimistä. Asialle voisi tietenkin tehdä pikakokeilun esimerkiksi siten, että tukitaan koko kierrätys vaikkapa laittamalla umpinainen laatta putken kiinnityslaippaan. Jos nykiminen loppuu, vika on kierrätystä ohjaavan venttiilin toiminnassa.

Ennen aikaan tuli kerran tehtyä niinkin, että tulpattiin tuo kierrätys ikiajoiksi, ja se lopetti nykimisen. Mutta niin ei saa tehdä, koska auto on hyväksytty nimenomaan pakokaasujen typen oksidien syntymistä vähentävällä pakokaasujen kierrätysjärjestelmällä varustettuna. Nykyautoissa OBD-järjestelmä saattaa havaita, ettei järjestelmä toimikaan, ja merkkivalo alkaa palaa. Mutta tuon kokeilun voisi kyllä mielestäni tehdä sen selvittämiseksi, aiheuttaako kierrätys nykimistä..

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.