Kysymys:

Kerropa,Ketonen mitä oikein tarkoittaa pakokaasujen takaisin kierrätys nykymoottoreissa,ja miten toimivat muuttuvasiipiset ahtimet?ja miksi muuttuvasiipiset ovat in?ja muutamia vuosia sitten oli ns.sähköisä kaasuttimia(mitä sähkö ohjasi ja miten)??yksi vielä:miten automaattirikastimella toimiv a kaasari toimii,mikä ohjaa mm.kierrosten laskun koneen lämmettyä,ja käynnistys vaiheen seoksen??
Kiitti jo ennakkoon!!

Tapio Ketonen:

Nimitys kuvaa harvinaisen hyvin sitä, mitä takaisinkierrätyksessä tapahtuu. Pakokaasuja johdetaan imupuolelle. Syy siihen, että pakokaasuja syötetään uudelleen koneeseen on se, että näin saadaan kevyesti kuormitetussa moottorissa palamislämpötilaa laskettua. Se taas vähentää typen oksidien syntymistä.

Ilmassa on 78 % typpeä, joten aina kun jotakin poltetaan, palamisilmassa oleva typpi kuumenee ja muodostaa oksideja. Mitä matalampi palamislämpötila on, sitä vähemmän oksideja syntyy.

Muuttuvasiipinen on väärä nimitys, siellä muuttuu ohjainsiivekkeiden asento, eivät mitkään muut siivet. Kun ahtimen ohjainsiivekkeiden asentoa voidaan muuttaa elektroniikan ohjaamana portaattomasti, ahtimen toimintaa eli ahtopainetta voidaan ohjata hyvin tarkasti. Esimerkiksi vanhojen turbojen viiveet ja niistä johtuva ns. turbopotku voidaan välttää.

Jos ahtimen painetta ei säädellä lainkaan, se pitää mitoittaa siten, että täysillä kierroksillakaan ahtopaine ei nouse liian korkeaksi. Aiemmin säädössä käytettiin hukkaporttia, ahtopaineen noustessa liian korkeaksi pakokaasuille avattiin kanava ohi ahtimen turbiinipyörän. Tämä säätö on kuitenkin paljon karkeampi kuin ohjaussiivekkeiden säädöllä aikaansaatu.

Sähköinen kaasutin tai täsmällisemmin sanottuna sähköisesti korjattu kaasutin toimi pääasiallisesti kuten tavallinen kaasutin, mutta tarkemman seossäädön aikaansaamiseksi sen suuttimien toimintaa ohjattiin sähköisesti. Pakokaasuihin jääneen hapen määrää mittaava jäännöshappitunnistin eli lambda-anturi ohjasi tätä järjestelmää. Nykyisin sähköinen kaasutin on jo historiaa, sillä sen tarkkuus ei enää riitä täyttämään nykyisiä päästövaatimuksia. Sama koskee myös yksipistesuihkutusta, kaikissa uusissa autoissa on nykyisin monipistesuihkutus.

Automaattirikastimessa on lämpötilaan reagoiva jousi, joka kiertää rikastinläppää kiinnipäin. Jousta lämmitetään joko jäähdytysnesteellä tai sähköllä, kuten vanhassa VW kuplassa. Rikastimen toimintaan liittyy epäkeskokappale, joka avaa kaasuläppää sitä enemmän mitä enemmän suljettuna rikastinläppä on. Kun rikastin avautuu eli menee pois päältä, epäkeskon aikaansaama kaasuläpän avautuminen vähenee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.