Kysymys:

Meillä töissä kiertää nyt juttu uusista autoista joissa ei voi ottaa akkukaapelia irti tai ladata akkua ettei tietokoneet menisi sekaisin? Minä en tuohon oikein usko vaikuttaa vain merkkiliikkeiden uudelta rahastuskeinolta.

Kyllä hieman hölmöltä tuntuisi kun aamulla ei lähtisi auto käymään heikon virran takia ja ei voisi edes akkulaturilla antaa hieman virtaa akkuun. Ei muuta kuin merkkiliikkeeseen hinausauton päällä, että saataisiin auto käymään.

Tapio Ketonen:

Akkukaapelin irrotuksella saadaan ainakin monessa autossa radion muisti sekaisin, ja sattaapa tuo kysellä turvakoodiakin. Monelle käyttäjälle sen koodin näppäily on ylivoimaista, pitäisi osata lukea käyttöohjetta ja lisäksi ymmärtää lukemansa.

Akkulaturin käyttäminenkään ei ole kaikille turvallista, siinä voi töpätä monella tavoin. Niinpä hinausauto on monelle paras vaihtoehto. Sinänsä akun lataaminen tavanomaisella akkulaturilla ei sekoita mitään, ellei se laturi ole poikkeuksellisen puutteellisesti suodatettu. Akku toimii yleensä riittävänä suojana.

Laturia pitää käyttää ohjeiden mukaisesti, eli ensiksi johdot kiinni, plussa plusnapaan ja miinus miinukseen tai moottorin runkoon. Vasta tämän jälkeen laite kytketään verkkovirtaan. Irrotuksen kanssa toimitaan toisin päin, eli ensiksi verkkostöpseli irti, vasta sen jälkeen latausjohdot.

Apukaapelien käytössäkin pitää olla varovainen. Eli ensiksi antava auto käyntiin, sitten punakahvainen kaapeli plusnapojen väliin, ja viimeksi mustakahvainen vaikkapa autojen moottoreihin kiinni. Sitten annetaan autettavan akun latautua ainkin viisi minuutti. Tämän jälkeen sammutetaan auttavan auton moottori ja käynnistetään autettava.

Autettavan starttaaminen auttavan käydessä voi ylikuormittaa auttavan auton latausjärjestelmää. Kun kone ei käy, laturi ei ole kuvioissa mukana. Vain pelkkä akku antaa lisäkapasiteetti.

Pieni latauskäyttö on tarpeen, koska autettavan aivan tyhjä akku vetäisi liikaa lisävirtaa, eikä sitä riittäisi käynnistykseen. Muutaman minuutin aikana tyhjän akun napajännite nousee, ja käynnistystilanteessa sekin antaa hieman starttiapua.

Kytkennöissä pitää aina varoa kipinöintiä. Kipinät antavat häiriöpulsseja sähköjärjestelmään, mutta ennen kaikkea ne voivat sytyttää akusta latauksen aikana vapautuvan vetykaasun. Tästä aiheutuva akun räjähtäminen on ilmiö, jota pitää välttää kuin ruttoa. Se voi viedä näön.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.