Kysymys:

Automme on Kia Rio 1.3 RS STW vm.2005. Se on ollut ensimmäiset 4000 km esittelyautona. Autossa on alusta lähtien ollut harmittavaa tutinaa ohjauspyörässä, erityisesti mittarinopeudessa 100-110. Sama tutina esiintyy myös talvipyöriä käytettäessä. Huollossa autoon on vaihdettu uudet eturenkaat ja vanteet. Myös vetoakseli ja vetonivelet on uusittu ja takarenkaat tasapainoitettu, mutta tutina vain jatkuu.

Huoltokorjaamon mukaan tutinalle ei löydy erityistä syytä, jotkut yksilöt vain ovat tällaisia.

Voiko tutina johtua esimerkiksi kieroista jarrulevyistä tai taka-akseliston virheistä? Autolla on 5 vuoden takuu. Mitä on tehtävissä, jos tutinaa ei saada poistettua? Onko muissa Rioissa ollut tätä ongelmaa?

Tapio Ketonen:

Ellei vapinaa saada poistetuksi, maahantuojan pitäisi viime kädessä toimia kuten taannoin Toyotalla tuotepäällikkönä toiminut kaverini teki. Eräästä autosta ei takuukorjauksissa onnistuttu poistamaan ravistusta, joten kaveri totesi, että vaihdetaanpa auto uuteen.

Vapiseva auto myytiin sitten edullisesti merkkikorjaamon asentajalle, joka ilmeisesti onnistui poistamaan vapinan.

Oli asialla sitten takuu tai kuluttajansuoja, niin myyjä on kyllä velvollinen hoitamaan auton kuntoon. Kyllä se vapina asettuu, kun osia vaihdetaan riittävän paljon. On eri juttu, jos myyjä toteaa, että vapina kuuluu autoon normaalina ominaisuutena.

Jos ravistus tuntuu ratissa, vika on todennäköisesti etupäässä. Etädiagnoosin tekeminen on kuitenkin mahdotonta. Suosittelen, että jatkat sitkeästi korjaamon kíusaamista, kunnes auto tulee kuntoon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.