Kysymys:

Tuoreimmassa Tuulilasissa (heinäkuu 2006) Renault Clio sai pikkuautojen vertailussa tyrmäävät arvostelut ohjauksestaan. Taidettiin todeta "auto pilattu uskomattoman huonolla ohjauksella".

Samassa lehdessä oli koeajossa Clio Sport, ja lyhyehkön jutun mukaan ohjaus oli kelvollinen, "kaarteisiin on uskomattoman hauska ajaa".

Tietenkään ei pitäisi vertailla näitä kahta autoa, onhan käyttötarkoitukset ja pintapeltien alla tekniikat aivan erilaiset. Jäin kuitenkin kaipaamaan Clio Sportin kohdalla tietoa siitä, miten perus-Clion huono ohjaus oli saatu pelastettua mutka-ajoon sopivaksi. Käytettyjä lääkkeitä oli varmaan muitakin kuin vain rengastuksen muutos ja alustan säätö. Kenties surullisenkuuluisalle sähköiselle ohjaustehostimellekin oli tehty taikoja?

Tapio Ketonen:

Tavallisen Clion ohjaus on kamala. On uskomatonta, että arvostettu valmistaja on moisen päästänyt tuotantoon. Clio Renault Sport on kuitenkin aivan eri auto, ja sen akselistorakennekin on jonkin verran erilainen.

Lisäksi on muistettava, että siinä autossa on paljon normaalia leveämmät renkaat. Ne antavat ohjaukseen aivan erilaisen palautusmomentin, joten sähköinen tehostinkin saattaa toimia aivan eri tavalla.

Uskoisin ent. kollegani ja nykyisen avustajamme Vesan arviointikykyyn. Hän asuu nykyisin Sveitsissä ja kiertää sieltä työkseen jatkuvasti autoesittelyissä, joten vertailupohjaa löytyy. Keskustelin hänen kanssaan asiasta, ja hän kertoi, että Clio Renault Sport -mallin ohjaus on aivan eri luokkaa kuin perus-Cliossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.