Kysymys:

Audi A4 -96 1.8 koneella. Tukivarret, yllätys yllätys! Olen nyt vaihtanut kolmen vuoden ajan tukivarsia autooni jokaisen katsastuksen yhteydessä ja ihmettelen että miten ne menee niin nopeasti väljiksi. Ajoni ei ole repivää ja tiet joita ajan ovat ihan ok.

Onko nyt kyseessä sellainen asia että kun vaihtaa tukivarsia niin pitää vaihtaa molemmilta puolilta samat aina yhtäaikaa? Jos näin on niin se on pörssin päälle käyvää hommaa, vaikka kyllä nykytilanteenikin on melkoisen kuluttavaa.

Autolla ajettu nyt 150.000 ja ensimmäiset tukivarret piti vaihtaa kun mittarissa oli 60.000? Minusta tämän hintaluokan autossa ei pitäisi noin nopeasti mennä varret normaaliajossa.

Tapio Ketonen:

Ovatkohan ne tukivarret olleet alkuperäisiä varaosia? Kuten kaikkien Tuulilasin lukijoiden pitäisi tietää, Audin ja Passatin tukivarsia koski pari vuotta sitten yleinen takaisinkutsu, kun VW lopulta tunnusti, että niissä oli valmistusvirhe, joka johti liian nopeaan kulumiseen. Kampanjan puitteissa uusittiin suuri määrä tukivarsia, mutta vuosien mittaan niitä on vaihdatettu varmaan yhtä paljon myös asiakkaiden piikkiin. VW-Audi-organisaatio on kylmän rauhallisesti rahastanut asiakkailtaan omista virheistään eli kelvottomasta laadusta.

Jos tukivarsi menee vuoden ja 30 000 kilometrin jälkeen uusiksi, niin ensimmäinen toimenpide on käydä korjaamolla vaatimassa uutta tukivartta autoon. Jos tämä ei onnistu, sitten suosittelen ottamaan yhteyttä kunnallisen kuluttajaneuvojaan. Tukivarsissa nimittäin on ollut kuluttajansuojalain 5. luvun 12 pykälässä tarkoitettu virhe, jos ne kuluvat noin pian. Ko. lainkohdassa sanotaan mm. näin:
Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee:
---
5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

"Kuluttajalla on perusteltua aihetta olettaa", että auton tukivarret kestävät huomattavasti pitempään kuin vuoden tai 30 000 kilometriä. Yleensä alapallonivelet kestävät vähintään 100 000 km, useimmiten paljon enemmänkin. Auton huolto-ohjeissakaan ei käsketä vaihtamaan tukivarsia noin usein, joten ilmeisesti valmistajankin mielestä kulumisen ei pitäisi olla noin nopeata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.