Kysymys:

Tämä ei ole kysymys, vaan kommetti seuraavasta asiasta, koskien Audin tukivarsia.

"Ovatkohan ne tukivarret olleet alkuperäisiä varaosia? Kuten kaikkien Tuulilasin lukijoiden pitäisi tietää, Audin ja Passatin tukivarsia koski pari vuotta sitten yleinen takaisinkutsu, kun VW lopulta tunnusti, että niissä oli valmistusvirhe, joka johti liian nopeaan kulumiseen. Kampanjan puitteissa uusittiin suuri määrä tukivarsia, mutta vuosien mittaan niitä on vaihdatettu varmaan yhtä paljon myös asiakkaiden piikkiin. VW-Audi-organisaatio on kylmän rauhallisesti rahastanut asiakkailtaan omista virheistään eli kelvottomasta laadusta."

Viimeinen lause pisti alan ammattilaisen silmään todella pahasti. Tuosta saa semmoisen kuvan, että paikallinen VW / Audi-organisaatio on vastuussa niiden tukivarsien kelvottomuudesta. Tietääkseni Suomessa ei tehdä VAG-konsernin autoihin tukivarsia. Joten vastuussa on valmistaja. Luulen, että suomalaiset merkkikorjaamot ovat toimineet kulloinkin voimassa olleiden päämiesten ohjeiden mukaan.

Ei aina pitäisi syyttää sitä yrittäjäparkaa, joka yrittää korjata autoja vain siksi, että saisi sillä elannon. Tämän päivän lait, asetukset ja asiakkaiden kohtuuttomat vaatimukset ovat kyllä tehneet siitä aika vaikeaa. Asiakkaiden vaatimukset ymmärrän, mutta sitä en ymmärrä, että vaatimuksien toteuttaminen ei saa maksaa. Koko ajan itketään, kun on kallista ja samassa lauseessa vaaditaan kuuta taivaalta ilmaiseksi.

Tapio Ketonen:

Paikallisella Audi/VW-organisaatiolla tarkoitin tietenkin maahantuojaa. Sen ohjeethan ratkaisevat, miten takuuasioissa toimitaan. Vain ohjeita noudattamalla paikallinen korjaamo saa työstään ja osista korvauksen, muuten työ menee joko omaan tai asiakkaan piikkiin. Omaan piikkiin taas kukaan ei tee korjauksia, elleivät ne johdu omista virheistä.

Sikäli tietenkin paikallisissakin korjaamoissa on moittimista, että niissä ollaan hiljaa kuin pissi sukassa näistä asioista, jotka selvästi ovat tyyppivikoja. Ei esimerkiksi Audin ja Passatin etupään nivelten kohtuuton heikkous voi olla yhdellekään merkkikorjaamolle tuntematon asia.

Audi/VW-huolto-organisaation toiminta on silloin tällöin ollut liki rikollisen tuntuista. Esimerkiksi muutama vuosi sitten kerroimme, että viitos-TDI-koneissa vesipumpun laakerointi oli liian heikko, ja vesipumput vaihdettiin takuuna vankempiin. Samalla vesipumpun hammashihnapyörän koko muuttui, ja myös hammashihna oli vaihdettava. Tämäkin tehtiin takuuna.

Kun kerroimme tästä lehdessä, monet asiakkaat tietenkin ottivat yhteyttä korjaamoille ja edelleen maahantuojan huolto-osastoon. Sieltä ilmoitettiin, että Tuulilasi valehtelee! Ja kuitenkin asia oli nimenomaan käytännössä selvitetty oikein kunnolla. Eräällä Tuulilasin työntekijällä oli juuri sellainen VW Transporter, jota tuo takuukorjaus koski ja johon se myös tehtiin. Emmehän me muuten siitä olisi osanneet kirjoittaa. Itse asiassa emme edes olisi uskaltaneet, ellei meillä olisi ollt asiasta todisteita.

Asiaan ei välttämättä tietenkään liity se, että VW:n omistajalla oli tuttu kaveri töissä silloisella Stockmann Auton VW-korjaamolla. Periaatteessahan korjaamon olisi pitänyt välittää tuo tieto auton omistajalle, kun hän vei autoaan huoltoon. Käytännössä kaveri antoi vinkin, että kannattaa pyytää tarkistamaan vesipumpun laakerin kunto. Silloin saisi samalla jakohihnan uusittua ilmaiseksi!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.