Kysymys:

Miten toimii voimanjako vm. -00 Golf Variant PwrDsl 4motionissa? Ilmeisesti Haldexilla toteutettu, onko taka-akselille mahdollista välittyä siis enimmillään 50 % tehosta, kun etuakselilla ei ole pitoa? Onko tilanne sama, jos vain toinen etupyörä sutii? Entä, jos etupyörillä ei ole pitoa ollenkaan? Onko auto normaalisti täysin etuvetoinen, vai välittyykö taakse koko ajan jonkin verran (30% tms) tehoa?

Tapio Ketonen:

Golfin neliveto on toteutettu Haldex-kytkimellä. Jos alusta on pitävä, kytkin on auki, ja voima välittyy vain etupyörille. Golf on etuvetoinen auto, ja neliveto tulee avuksi vain tarvittaessa. Jos etupyörät luistavat, kytkin sulkeutuu ja ryhtyy siirtämään voimaa myös taakse. Ei ole väliksi luistavatko molemmat vaiko vain toinen etupyörä, järjestelmä tunnistaa ainoastaan vetopyörästöjen pyörimisen.

Käytännössähän tilanne on se, että jos auton pyörät esimerkiksi lumessa alkavat lyödä tyhjää, ilman tasauspyörästön lukkoa aina vain toinen pyörä pyörii tyhjää, pitävämmällä pinnalla oleva pyörä pysyy paikallaan tai pyörii auton liikkeen mukaisesti sutimatta.

Jos etupyörillä ei ole pitoa, sinne ei voi välittyä voimaakaan. Voima siis siirtyy sataprosenttisesti takapyörille. Etupyörät toki pyörivät tällöinkin. Jos nostat 4Motionin etupään pukeille, niin auto lähtee silti liikkeelle ja kaataa pukit. Älä kuitenkaan kokeile, tulee vaurioita ainakin autoon!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.