Kysymys:

Onko siis 4motion Golf aina joko etu- tai takavetoinen. Pitävällä alustalla aina etuvetoinen, mutta kun etupyörä luistaa, silloin takavetoinen. Kun taas etupyörille löytyy hiven pitoa niin takapyörät lakkaavat vetämästä? Miten esim. kovassa kiihdytyksessä soralla, kun etupyörät sutivat jonkin verran? (etu ja takapyörien pyörimisnopeusero) Vetävätkö silloin kaikki pyörät?

Tapio Ketonen:

Golf 4Motion on käytännössä joko etu- tai nelivetoinen. Jos luistoa ei esiinny, pelkkä etupyörien veto riittää. Jos ne luistavat, takapyörät tulevat avuksi, mutta elleivät etupyörät ole ilmassa, niin kyllähän nekin vetävät. Nelivedosta silloin on kysymys. Kytkennässä on pieni viive, jotta veto ei jatkuvasti kytkeytyisi päälle ja pois.

Tässä on kyllä kysymys lähinnä saivartelusta. Kiinteä neliveto tarvitsisi jonkinlaisen keskitasauspyörästön ja siihen myös lukituksen, jotta voima jakaantuisi aina molemmille akseleille. Volkswagenin ratkaisu hoitaa tämän ongelman ja on siinäkin mielessä hyvä, että auto säilyy ajo-ominaisuuksiltaan selkeästi etuvetoisen tyyppisenä.

Ilman muuta jokin WRC-ralliautoissa käytettävä voimanjakoratkaisu olisi tehokkaampi, mutta niissä autoissa ei hinnalla ole mitään merkitystä, jos vain rakenne on tehokkaampi ja auttaa voittamaan kilpailuissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.