Kysymys:

Kerropa jotain perustavanlaatuista iskunvaimentien kestävyydestä ja tuntomerkkejä niiden tehon hiipumisesta. Olen pudotellut ensimmäisellä autollani nyt yli 130 tkm vaihtamatta iskareita. Yhden iskunvaimenninjälleenmyyjän luona saisi mittauttaa iskareiden kunnon ilmaiseksi, mutta kun samassa tarjouksessa huomautetaan, että iskarit olisi syytä vaihtaa 20 tkm:n välein, ei vainoharhainen arvaa semmoiselle myyjälle mennä autoaan mittauttamaan. Katsastusmies totesi 100 tkm:n kohdalla, että 'eivätköhän nuo iskussaan lie'. Minkäänlaista nestevuotoa ei iskareissa näy, ja Rellu kulkee edelleen tietä pehmeästi niellen. Miten siis havainnoida tilanteen kehittymistä?

Tapio Ketonen:

Iskarien hiipuminen on vaikea havaita, se tapahtuu pikkuhiljaa. Niiden kyllä pitäisikin kestää aika pitkään, muttä poikkeuksia toki on. Ranskalaiset ovat kuitenkin aina ymmärtäneet hyvien iskunvaimentimien merkityksen.

Vaimentimien kunto kannattaisi toki testauttaa testerillä, eihän se edellytä uusimista. Tokihan kauppias haluaisi myydä iskarit vaikka joka päivä, mutta joku järki pitää hommassa olla. Iskunvaimennintestereitä alkaa pikkuhiljaa olla jo aika monessa paikassa, katsastusasemillekin ne tekevät tuloaan ja ainakin Helsingin Hakuninmaan Autotohtoriasemalla iskaritestaus kuuluu kuntotestin ohjelmaan.

Perinteinen tapa kokeilla karkeasti iskarien toimintaa on heiluttaa painelemalla auton kulmia yksi kerrallaan. Heilahdusliikkeen pitää heti vaimentua, jos auto heijaa, iskarit ovat jo lopussa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.