Kysymys:

Auton ilmastointi sanoi yhteistyösopimuksen irti. Vein asian vuoksi merkkihuoltoon jossa selvisi, että ilmastoinnin kompressori on rikki ja että se pitää uusia mikäli ilmastoinnin haluaa jatkossa toimivan. Pelkästään osille tulee hintaa noin 1050 € + työt päälle, jolloin hintaa tulee noin 1400-1500 €. Raha ei kasva puissa ja talvella ei niin väliksi ole tuolla ilmastoinnilla. Ensi kesänä saattaa olla uuden auton osto muutenkin edessä. Joten millainen juttu tuon kompressorin kytkeminen pois päältä oikein on ? Se nyt pitää raklattavaa ääntä.

Tapio Ketonen:

Eipä siinä muuta tarvita kuin koko mötikän poistaminen ja lyhyemmän hihnan asentaminen, jos sähkötoiminen kytkin on rikki. Jos kytkin toimii kunnolla, ilmastoinnin voisi vain kytkeä nappulasta pois. Jos halutaan, ettei kompressorin hihnapyörä pyöri, kompressori on yleensä pakko ottaa pois, sillä useimmiten hihnapyörä on sen verran hankalassa paikassa, ettei lyhyempi käyttöhihna mahdu kulkemaan ohi. Lyhyitä hihnoja on kyllä saatavana, yleensä autoja on ollut myynnissä myös ilman ilmastointia.

Kompressorin irrottamisessa on se hankaluus, että kylmäaineet pitää ensiksi poistaa. Se taas onnistuu vain asianmukaisin laittein varustetussa huoltoliikkeessä. Jos aineet ovat tallessa, huoltoliike voisi tulpata järjestelmän, jotta ilmastoinnin kuivainta ei välttämättä tarvitsisi uusia, kun tai jos kompressori vaihdetaan uuteen ja ilmastointi laitetaan taas toimimaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.