Kysymys:

Nykyiset katumaasturit ovat ajo-ominaisuuksiltaan mukavan tuntuisia menopelejä. Hinnat vain karkaa turhan korkeksi, koska kaikkiin on ympätty kalliit 4-vetojärjestelmät (poikkeus Caliber). Valmistajat voisivat ottaa Dodgelta mallia ja tehdä katumaastureista nelivedon rinnalla myös normaalia etuvetoversiota. Hankinta- ja huoltokustannukset olisivat paljon halvemmat. Sinulla kun Tapio on suhteita autovalmistajiin, niin anna autotehtaille vinkkiä asiasta!!!

Tapio Ketonen:

Samanlaiset suhteet on sinullakin. Yleensä jonkun ulkopuolisen mielipiteet vaikuttavat autotehtaisiin tuntuvasti vähemmän kuin vesi hanhen selkään. Näitä mielipiteitä kun maailmalla riittää.

Kyllähän noita yksinkertaistettuja nelivetoja on markkinoilla aika lailla. Likimain kaikki jenkkien maasturit ovat saatavissa myös vain takavetoisina, ja esimerkiksi Chevrolet Captiva, Kia Sportage ja Nissan X-Trail ovat hinnastoissa tarjolla myös etuvetoisina. mm. Honda CR-V, Hyundai Santa Fe ja Tucson sekä Toyota RAV4 ovat USA:ssa saatavana myös kahdella pyörällä vetävinä.

Hintaerot eivät kuitenkaan ole kovin tuntuvat, joten pienille markkinoille ei kannata aivan kaikkia malleja tuoda. Käytännössä näitä todellisia näköismaastureita tuskin menisi kaupaksi riittävästi. Huoltokustannuksiin ei nelivedon pois jättämisellä ole mainittavaa vaikutusta, kulutus ehä laskisi litralla satasta kohti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.