Kysymys:

Toyota Avensis 1.6 Wagon vm 2005. Ostin tällaisen auton uutena ja oikeastaan alusta alkaen on harmittanut vietävästi auton heikko ohjaustuntuma ja suuntavakaus. Autoon vaihdettiin uusi sähköinen ohjaustehostin noin 10000km ajon jälkeen, vaihto hieman rauhoitti Avensiksen vakautta. Valitin merkkihuollossa uudelleen, ettei auton ohjaus ole todellakaan sellainen kuin kuuluisi olla. Auton ohjauslaitteisto tarkistettiin uudelleen ja mitään normaalista poikkeavaa ei löydetty. Huollossa vakuutettiin auton olevan täysin kunnossa.

Rengaspaineet nostettiin eteen ja taakse 2.5 bariin ja huolto vakuutti väärien rengaspaineiden olevan suurin syy auton epävakauteen. Kieltämättä niilläkin on merkityksensä, mutta sellaisia rengaspaineita ei vielä ole löytynyt joilla suuntavakaus olisi siedettävä. Tuntuu omituiselta, että siviililiikenteessä bar:n kymmennyksiä koitetaan hakea oikeaa ohjaustuntumaa. Näistä Avensiksen ongelmista on mainittu mm. kaikissa teidän tekemissä testeissä, joten asia lienee koskettaa kaikki sähkötehostimella varustettuja Avensiksia.

Haluaisin kysyä mitä kuluttajalla on tehtävissä tämän tyyppisen ongelman kanssa. Voinko jatkaa valitusta ja vaatia korjauksia? Onko perusteltua vaatia autoon jäykempää jousitusta, madallussarjaa tai muuta lisävarustetta, joka saattaisi ongelman korjata. Onko kaupanpurkuun riittävää syytä ym. Mielestäni ongelma on liikenneturvallisuutta vaarantava seikka, sillä auto ajautuu täysin huomaamatta, jopa metrejä halutusta ajosuunnasta, luulisi ainakin auton valmistajaa kiinnostava enemmän kyseinen epäkohta. Onko jollakin viranomaisella, jotakin sanottavaa tämän tyyppiseen ongelmaan.

Tapio Ketonen:

Avensiksen sähköinen tehostin antaa huonon ohjaustuntuman, mutta ei se sinänsä vielä vaikuta suuntavakavuuteen. Kestotestissä olleessa 1,8-litraisessa muistaakseni oli hydraulinen tehostin, ja silti auton suuntavakavuudessa oli ongelmia. Niden kahden asian erottaminen on aika vaikeaa.

Auto voi olla hyvinkin suuntavakaa, mutta jos ohjaustuntuma on huono, sen kulkua pitää silti vahtia koko ajan, koska auto ei anna ratin kautta riittävää palautetta kuljettajalle. Auton kulkuunhan vaikuttavat erot tien kaltevuudessa, ja tie myös muuttaa hieman suuntaa aika usein. Joillakin autoilla oman kaistan seuraaminen on paljon helpompaa kuin toisilla, mutta ei ole helppo selvittää, mistä tämä johtuu.

Yleensä jos auton suuntavakavuudessa on valittamista, ensiksi kannattaa ryhtyä tutkimaan takapyörien kulmia. Etupään kulmat saavat olla paljon pielessä, ennen kuin ne alkavat vaikuttaa asiaan, mutta takapään kulmille auto on erittäin herkkä. Kestotestiautostakaan ei muistini mukaan saatu täydellistä takapään kulmiakaan säätämällä.

Se nyt vain kuuluu kauppahintaan, että uudempi Avensis on meluisampi ja vähemmän suuntavakaa kuin edellinen malli. Ja koska kyseessä on ominaisuus, ei yksilövika, asia korjaantuu vain vaihtamalla auto eri näköiseen. Kaupan purkaminen ei yleensä koskaan ole järkevä vaihtoehto, sillä purkutilanteessa ajetuista kilometreistä on maksettava todella tuntuva korvaus.

Parempi vaihtoehto on vaihtaa auto paremmin miellyttävään malliin jos myyjällä sellainen on valikoimissaan. Väliraha saattaa jäädä kohtuulliseksi. Kannattaa pyytää tätä varten auto pitempään koeajoon, jos vaikka toinen malli tuntuisi samoissa olosuhteissa paremmalta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.