Kysymys:

Netissä on myytävänä noita "korivaihtomersuja".
Mitä tämä ihan suomeksi tarkoittaa? Miellän sen niin että esim. vuoden -85 alustalle laitetaan vuoden 95 koko kori. Toisaalta olen jostakin antanut itseni ymmärtää, että pelkästään moottorin vaihto prosentteina on niin suuri että jo sen takia autoa sanotaan juuri korivaihtoautoksi.

Onko mahdollista että näiden "vaihtokoriautojen" kanssa tulee katsastuksessa joitakin ongelmia yllättäen?? Voisitko hieman selvittää minulle kuinka asian todellinen laita on?

Tapio Ketonen:

Korinvaihtoautoista annan yhden perusohjeen, jota kannattaa ehdottomasti noudattaa: Kierrä kaukaa!

Korinvaihtoasiaa käsittelee liikenne- ja viestintäministeriön asetus 1258 / 2002. Se koskee autoja, joiden osista yli 35 % on peräisin muualta kuin alkuperäisestä, ns. kanta-autosta. Prosentit löytyvät täältä.

Moottorin vaihtaminen ei vielä tee autosta korinvaihtoautoa. Moottori ja vaihteisto vastaavat yhteensä 24 % osuutta. Korin vaihtaminen sen sijaan saa helposti prosentit paukkumaan. Suuri osa korinvaihtoautoista on ollut sellaisia, että niissä osien vaihtoprosentit ovat jo muutoskatsastuksessa olleet hyvin lähellä viittäkymmentä. Jos sitten tällaiseen autoon vaihdetaan vaikkapa maski (1,0 %) tai puskuri (1,2 %), niin 50 % ylittyy.

Jos vaihdettujen osien määrä ylittää 50 %, niin suomeksi sanottuna piru on merrassa. Tällöin autosta joudutaan maksamaan uudelleen autovero. Jos tämä todetaan liikenteessä jo olevasta autosta, niin mikään ei pelasta, vero on pakko maksaa.

Tämäkään ei vielä riitä. Jos prosentit menevät yli viidenkymmenen, kyseessä ei enää olekaan alkuperäinen auto, vaan ajoneuvo katsotaan uudeksi eli rakennetuksi ajoneuvoksi. Jos vaikkapa 1995-mallinen auto todetaan rakennetuksi vuonna 2006, auton pitää täyttää tämänhetkiset rakenne- ja päästövaatimukset. Pahinta on, että asiasta pitää toimittaa viralliset todistukset.

Käytännössä siis tällaista autoa ei saa rekisteriin. Pahimmassa tapauksessa käsissä on auto, josta on jouduttu maksamaan autovero, mutta jota ei tästä huolimatta saa käyttää liikenteessä.

Eli siis vielä kerran: Pidä näppisi erossa korinvaihtoautoista! Et koskaan voi tietää, miten paljon siihen on todellisuudessa vaihdettu osia. Suuri osa koreja vaihtaneista yrittäjistä on veikkoja, joiden touhut ovat liikkuneet "hämärän rajamailla". Autoverolaissa sanoteen, että ensisijaisesti veron maksaa se, jonka omistusaikana verotuskynnyksen laukaissut muutos on tehty. Valtion saatavat on kuitenkin varmistettu säätämällä, että viime kädessä veron maksaa auton nykyinen omistaja. Noilta koreja vaihtaneilta hämärähemmoilta ei rahoja yleensä löydy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.