Kysymys:

Katsastuksen testerillä Octavia (1.6 75 kW, 37 tkm) lambda-arvo liian korkea (1.09) ja jäännöshappea liikaa. Muuten päästöt ja OBD kunnossa. Katsastus kuitenkin hyväksyttiin. Pakoputkessa havaittiin samalla lievä vuoto liitoksessa katalysaattorin jälkeen (nokea putken ympärillä). Voiskohan korkea lambda johtua tuosta lievästä putkivuodosta tai esim. viallisesta Lambdasta, EGR-venttiilistä yms?

Tapio Ketonen:

Pienikin vuoto pakoputkessa imaisee ilmaa mukaan, joten happiarvojen nousu on selvä merkki vuodosta. Voihan se ilma saada lambdankin pieleen, yli yhden nouseva arvo ilmaisee, että happea on jäänyt käyttämättä. Se liitos kannattaa ensiksi tilkitä, sitten lambdakin asettunee kohdalleen.

OBD-järjestelmä valvoo katalysaattorin toimintaa ennen ja jälkeen katalysaattoria sijoitettujen lambda-anturien ali jäännöshappitunnistimien avulla. Koska se testi meni läpi, moottorinohjaus ja katalysaattori lienevät täydessä kunnossa.

OBD-testi antaa paljon tarkemman kuvan auton päästöistä kuin pakoputkeen asetettavat mittalaitteet. Siksi autosi hyväksyttiin. Pakoputkesta tehtävä mittaus toimii vain tarkistusmittauksena, jos OBD-testi onnistuu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.