Kysymys:

Kerropa, mitkä ovat Skoda Felicialle tyypillisiä vikoja. Omat kokemukseni autosta ja sen laadusta ovat olleet positiivisia, vaikka pientä sanomistakin on olllut. Alkuperäiset vetoakselin suojakumit tuntuvat olevat kulutustavaraa, WW-jarrujen palat saa huonosti asentamalla laahaamaan ja kulumaan ennen aikojaan. Vanhoissa Favoriteissa oli ilmeisestikin ongelmia ovien lukkojen kanssa, muoviosat tuppasivat murtuilemaan. Autossa on käytetty uudeksi autoksi vähän galvanoituja osia, mitenhän kori tulee kestämään ruostetta (VW:n ruosteenesto?)? Muuten viisi vuotta ja 70 000 km on mennyt huoletta. T:Matti

Tapio Ketonen:

Vanha Favorit ja Felicia olivat kaksi aivan eri autoa, vaikka peruslinjat ja -rakenteet olivatkin saman näköiset. Favorit jouduttiin valmistamaan Neuvostoliiton johtaman poliittisen järjestelmän asettamien tiukkojen rajoitusten ehdoilla. Järjestelmä käytännössä esti nykyaikaisen valmistus- ja materiaalitekniikan käytön siviilitarkoituksiin.

Kun valta vaihtui, Skodakin sai käyttöönsä nykyaikaiset materiaalit ja tekniikan. Esimerkiksi moottori suunniteltiin aivan uudelleen, vaikka se säilyikin samanlaisena niin mitoiltaan kuin ulkonäöltään. Esimerkiksi venttiilit alkoivat kestää. Ensimmäisten Favoritien aivan kuten saman kauden takamoottorimallien ovilukkojen tankoihin asennettiin Suomessa uudet täällä tehdyt muoviset lukituskappaleet, alkuperäiset tsekkiläiset muoviosat eivät kestäneet yhtään mitään.

Emme ole tutustuneet tarkemmin Felician ruosteenestoon, mutta Volkswagenin menetlmät ovat hyvin toimivia, joten ruoste tuskin lopettaa auton käyttöä. Ruotsalaisen Vi bilägare -lehden ruosterekisteri
antaa autolle hyvän arvosanan eli 4, saman kuin vanhemmille Volkswageneille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.