Kysymys:

Turvallisuudesta sen verran että olen ostamassa -86 vuoden saab 900 ja siitä on sanottu että se on hyvin turvallinen ja vankkarakernteinen auto. Mainitsit yhdessä jutussa -80 autosta että "jos saat sen vielä leimalle" Miksi moinen epäily vanhempia kohtaan??

Onko totta että Saab olisi jotenkin turvallisempi auto kuin "keskiverto" mikä tahansa muu? Tietysti saman ikäinen..

Tapio Ketonen:

Vuosimallin 1986 Saab 900 oli rakenteiltaan tanakka ja turvallinen myös ongelmattomien ajo-ominaisuuksiensa ansiosta. Joku voi muistuttaa, että se puski kovin helposti, mutta siinä oli se etu, ettei tällöin törmätty kovin helposti kylki edellä. Aikalaisiinsa verrattuna sitä voitiin väittää keskimääräistä turvallisemmaksi. Rakenteet olivat lujemmat kuin useimmissa Keski- tai Etelä-Euroopasta peräisin olevissa autoissa, joten esimerkiksi hirvikolarissa Saab oli näitä selvästi turvallisempi.

Käytin tuossa mennyttä aikamuotoa eli imperfektiä, koska tilanne oli tuollainen 20 vuotta sitten. Tänä päivänä en uskalla sanoa 86-mallisen Saabib turvallisuudesta yhtään mitään. Suurin osa noista autoista on jo niin turvallisia, että ne eivät enää edes liiku. Liikkuvien kunto vaihtelee suuresti.

Pahin vanhojen autojen käyttöä estävä ilmiö on ruostuminen. Kun korin rakenteet ruostuvat ja menettävät sen takia lujuutensa, auto ei enää ole turvallinen. Suomessa tekniset syyt ovat erittäin harvoin onnettomuuksien syynä vanhasta autokannasta huolimatta. Tästä on annettava kiitos katsastusjärjestelmällemme, joka on vanhimpia ja parhaita maailmassa. Kerran vuodessa auton hallintalaitteiden toiminta ja rakenteiden kunto tutkitaan puolueettomassa, valtion valvomassa laitoksessa.

Kun auton ikä alkaa olla parinkymmenen vuoden paikkeilla, vikoja alkaa ilmaantua vähän kaikkialle. Jarruputket, jarrut, pyörien tuenta, ohjauslaitteet, turvavyöt, valot, pakoputkisto, pakokaasupäästöt - kyllähän noita vikakohteita riittää. Hankalimpia ovat kuitenkin korin ruostevauriot. Ne pitää korjata hitsaamalla uutta peltiä puhki ruostuneen tilalle. Tämä on hankalaa ja korjaamossa teetettynä työnä kallista.

Kaikkien vikojen korjaaminen on edellytys katsastukselle eli "leimaan". Usein korjattavaa on niin paljon, että homma ei kerta kaikkiaan kannata. Tästä syystä vanhan auton katsastuksesta läpi menemiseen on perusteita suhtautua epäilevästi etenkin silloin, kun ei itse ole ko. autoa nähnyt.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.