Kysymys:

Voiko olla mahdollista, että jälkeenpäin asennetun moottorilämmittimen käyttäminen saa nykyaikaisen hienon yhteispaineruiskutusdieselin sähköaivoitukset sekoamaan ? Esim. siihen malliin, että moottorin jäähdysneste on lämmintä, vaikka jokin muu osa moottorista tai apulaitteista on aivan kylmä tai että tunnistimien antamat tiedot voivat muuten sisältää sellaisia ristiriitaisuuksia, että sillä olisi vaikutuksia moottorin käyntiin, kulutukseen, päästöihin ?

Tapio Ketonen:

Kyllä on mahdollista, eikä tarvita yhteispaineruiskutustakaan. Tiettävästi ainakin Volkswagen-konsernin tuotteissa tällaista esiintyy. Tilanne kun on saksalaisen logiikan mukaan mahdoton, niin silloin moottorinohjaus saattaa kytkeytyä häiriötilaan.

Sitten jos autoon on asennettu polttonestetoiminen lämmitin (Webasto, Eberspächer), niin siinä tapauksessa ilmeisesti ohjausjärjestelmä osaa suhtautua tuollaiseen tilanteeseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.