Kysymys:

Aikomuksena rakentaa matka-auto. Jos laitan pakettiauton takatilanlämmittimen vesiletkut moottoriveden kanssa samaan kiertoon 12v moottorilla niin saan samalla lämmittimellä lämmitetyksi myös moottorin..

Moottoritilassa sijaitseva paisuntasäiliö pitäisi sijoittaa auton sisätiloihin koska paisuntasäiliö on alempana ja "tulvisi" yli. Voiko konehuoneen säiliön siirtää, vai kaatuuko projekti omaan mahdottomuuteensa?

Mitä seikkoja tuollaisessa muutostyössä tulee ottaa huomioon? Webastojen hinnat eivät juuri houkuttele, enkä muutakaan keksi. (mukaanotettava sähkötolppa??)

Tapio Ketonen:

Jos aikomuksesi on varustaa takatila esimerkiksi nestekaasukäyttöisellä keskuslämmitysjärjestelmällä, jossa lämmönlähteenä toimisi matkailuautoissa tai -vaunuissa käytettävä pannu, niin tuo samaan kiertoon liittäminen ei ole hyvä ratkaisu. Auton jäähdytysjärjestelmä toimii paineen alaisena, mutta keskuslämmityksessä käytetään yleensä vapaasti hengittävää eli paineetonta järjestelmää.

Jos keskuslämmityksen voisi laittaa paineistetuksi, silloin voisit kytkeä moottorin ja takaosan ongelmitta yhteen. Paisuntasäiliö ei tulvi yli. Esimerkkinä tästä ovat työkoneiden, esimerkiksi traktorien lämmityslaitteet. Niissä kenno ja koko lämmityslaite on katolla. Järjestelmän nestekierto on toteutettu siten, että neste kiertää voimakkaasti lämmittimen kautta. Tällöin ylhäällä olevaan kennoon joutunut ilma poistuu itsestään.

Ongelmattomin ratkaisu olisi kuitenkin käyttää lämmönvaihdinta, tällöin ei paineistaminen tuota ongelmia. Kaksi sähköpumppua hoitaisi homman. Toinen kierrättäisi kattilan nestettä lämmönvaihtimessa ja toinen moottorin jäähdytysnestettä lämmönvaihtimen ja moottorin välillä. Pumppujen pyörimisellä voisi säädellä, meneekö keskuslämmityksen lämpöä moottorille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.