Kysymys:

min/max lämpötiloja vastaava ilman happipitoisuus (g/ litra) lämpötilasta johtuen voi olla enimmillään jopa 20 %.

Kehittääkö auto silloin vastaavasti 20% suuremman tehon. Entä miten se vaikuttaa auton huippunopeuteen, vastustaako tiheämpi ilma kulkua vastaavasti, jolloin huippunopeus ei kasva.

Tapio Ketonen:

Ilma sisältää happea vajaat 21 %, jos vesihöyrypitoisuutta ei huomioida. Periaatteessa kylmemmällä säällä moottori saa imuilman mukana enemmän happea, joten sinne voidaan myös suihkuttaa enemmän bensiiniä.

Nykyisissä autoissa tuo käytettävän polttonesteen määrä säätyy pakokaasuihin jäävän jäännöshapen perusteella. Säätöjärjestelmä pyrkii pitämään ilman ja polttoaineen suhteen optimaalisena, seossuhteen (käytetään lyhennettä lambda) arvoksi pyritään saamaan tasan 1.

En osaa sanoa tarkempia prosenttilukuja, enkä sellaisia pikaisesti mistään löytänytkään, mutta käytännön lämpötiloissa tuskin päästään aivan noin mojoviin tehonlisäyksiin vapaasti hengittävissä moottoreissa. Ahdetuissa moottoreissa käytetään ahtoilman jäähdytystä eli ns. välijäähdytystä, ja se antaa tuntuvasti lisätehoa. Kylmemmästä imuilmasta on sekin etu, että se vähentää moottorin lämpökuormitusta, joten polttoainetta voidaan vastaavasti polttaa enemmän.

Pakkaskelillä vastaavasti auton kulkuun vaikuttavat erilaiset vastustavat voimat kuten voimansiirron kitka ja renkaiden vierinvastus ovat suurempia, joten plussapuolelle taitaa kuitenkin jäädä varsin vähän. Auton ilmanvastukseen ilman tiheydellä tuskin on niin suurta vaikutusta, että se vaikuttaisi tuntuvasti huippunopeuteen. Suihkumoottorilla kulkevien lentokoneiden nopeuksilla tilanne on toinen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.