Kysymys:

Olen lähes kaikissa mainion lehtenne "käytetty auto" artikkeleissanne huomannut teidän mainitsevan, että pikatarkistuslevyn mukaan ohjauskulmat ovat pielessä. Ei kait nyt sentään kaikkien käytettyjen autojen ohjauskulmat nyt sentään pielessä voi olla. Epäilisin enemmänkin tuon pikatarkistuksen tuloksia.

Tehkääpä joskus pistokoeluontoisesti vertailu (esim. joka viides tutkittava auto) että tarkistatte ensin ohjauskulmat pikatarkistuslevyllä, ja sitten vielä ihan oikeasti mittaamalla. Jos tulokset eivät täsmää, niin pikatarkastuslevyn käytöstä pitäisi luopua harhauttavan kuvan antamisen vuoksi.

Tapio Ketonen:

Olet kyllä tehnyt vääriä havaintoja. Väärät aurauskulmat ovat onneksi poikkeus, useimmiten pikatarkistuslevyn yli ajaminen sujuu ongelmitta.

Levyn idea ja toiminta on yksinkertainen, se on laakeroitu alustaansa ja keskittyy jousilla. Kun auto ajetaan yli, liian suuri auraus tai haritus siirtää levyä sivusuunnassa. Levyn antama tulos ei ole tarkka, se on vain merkki siitä, että auto pitäisi viedä tarkempaan mittaukseen, jossa kulmat tarkastetaan nelipyöräsuuntauslaitteilla.

Luvattoman paljon näyttää vääriä kulmia olevan myös uusissa autoissa. Virheet kulmissa ovat nykyisin pahempi asia kuin ennen, sillä leveät renkaat ovat arempia väärien kulmien aiheuttamalle epänormaalille kulumiselle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.