Kysymys:

Minulla on 2002 corolla 1.6 sedan jolla ajettu 54000km. Autoon jouduttiin tekemään jarruremontti, kaikki levyt ja palat vaihdettiin.

Ihmettelin moista kulumista, onko nykymateriaalit sellaiset että näin nopea kuluminen varsinkin levyt on mahdollista. En ole huomannut missään testeissä mainintaa jarrujen nopeasta kulumisesta ja luulisin sen kiinnostavan monia uuden auton hankkijoita jos kuluminen on noinkin nopeaa. Huoltoliikkeeltä sain sellaisen vastauksen että ilmiö on nykyään arkipäivää.

Ja vielä yksi asia toinen etujarrusatula jumitti ja syyksi arveltiin vettä jarrunesteessä, huoltoohjelmaan kuuluu nesteen vaihto kahden vuoden välein joten nesteet on vaihdettu viimeksi tämän vuoden huollossa, voiko syy olla vesi vaikka nesteet on vaihdettu (jos on).

Tapio Ketonen:

Vähän ja varovasti ajetuissa autoissa jarrut tuppaavat jumittumaan. Ilmeisesti sinunkin autossasi on käynyt niin, että jarrut ovat alkaneet hangata, ja sitähän ne eivät kauan kestä.

Itse puran omasta vähän kulkevasta autostani jarrut vähintään kerran vuodessa, eli irrotan jarrupalat, pumppaan jarrumännät ulos ja puristan takaisin sisään sekä puhdistan ja voitelen jarrusatulan liukupinnat sekä jarrupalojen reunat. Kokemukseni on, että muuten jarrut alkavat jumittaa mainituin seurauksin.

Syy myös sylinterin jumittamiseen (ei siis satulan, se tuskin jumitti) on varmaan ollut vähäinen käyttö. Jos mäntiä ei puristeta välillä sisään ja ulos, noin voi käydä. Jarrunestettä vaihdettaessa nesteet kriittisimmässä kohdassa eli männän ja sylinterin välissä eivät vaihdu riittävästi.

Etenkin takapään levyjarrut ovat ongelmalliset, ja lisähuolia sinne aiheuttaa roiskuva kura, joka saa aikaan tavallista enemmän kulumista. Valitettavasti takapyörien levyjarrut ovat yleistyneet, rumpujarrut alkavat olla jo harvinainen poikkeus. Ne olisivat levyihin verrattuna jokseenkin ongelmattomat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.