Kysymys:

Miten on mahdollista, että Peugeot 406 sai Euro NCAP:n testissä paremmat pisteet sivutörmäystestissä vanhemman malliversion kohdalla kuin uuden, jossa on kuitenkin sivuturvatyynyt ja jonka sivutörmäyssuojia on vahvistettu. Onko testi muuttunut, onko siihen vaikuttanut esim. pylvästesti, joka ei alunperin kuulunut NCAP:n testiin?

Peugeot on ylemmän keskiluokan auto ko. vertailussa, olisiko se saannut saman tähtimäärän, jos se olisi luokiteltu esim. pieniin perheautoihin?

Tapio Ketonen:

Lienemme lukeneet eri testejä, sillä ainakin euroNCAP:n nettisivuilla osoitteessa www.euroncap.com vuonna 2001 testattu 406 sai kolme tähteä. Vuonna 1997 testattu malli sai niitä vain kaksi. Seuraaja 407 onkin sitten jo viiden tähden auto.

Vanhempi versio sai etutörmäystestissä 5 pistettä, joka oli 31 % maksimista. Uuden pisteet olivat 8 eli 50 % maksimista. Sivutörmäystestissä kumpikin sai 10 pistettä eli 56 % maksimista. Parannusta ei siis ollut tapahtunut.

Tähdet jaetaan testinukkeihin kohdistuneiden mitattujen törmäysvoimien ja hidastuvuuksien perusteella, joten auton kokoluokka ei vaikuta tähtien määrään. Toki suuremmissa autoissa on matkustajien suojaaminen yleensä helpompaa, koska törmäysenergiaa imeville rakenteille on enemmän tilaa. Toisaalta suuremman massan takia imettävää energiaakin on enemmän.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.