Kysymys:

Pitäisikö automaattivaihteisessa autossa aina käyttää pysäköitäessä käsijarrua. Rasittaako auton jättäminen pelkästään valitsimen P-asennon varaan jotenkin voimansiirtoa, lähinnä kait pysäköintisalpaa ?

Tapio Ketonen:

Käsijarrun käyttö on tietenkin hyvä tapa ja varmistaa auton pysymisen paikoillaan. Teoriassa on mahdollista, että vaikka P-asennon salpa lukitseekin voimansiirron, liukkaalla alustalla auto voisi liukua, jos toinen pyörä pyörii väärään suuntaan. Seisontajarru pitää kaksi pyörää paikoillaan, joten liukuminen on käytännössä mahdotonta. Salpa ei siitä pelkästä seisomisesta rasitu.

Seisontajarru saattaa talvisaikaan jäätyä kiinni, ja tästä aiheutuu melkoisesti harmia. Niinpä pitempiaikaisessa pysäköinnissä voi olla fiksumpaa jättää se pois päältä, jos autoa ei pysäköidä jyrkkään mäkeen.

Automaatissa on se hyvä puoli, että yleensä avainta ei saa pois, ellei valitsin ole P-asennossa. Manuaalissa on aina muistettava laittaa vaihde, normaalisti ykkönen, päälle ennen autosta poistumista. Käsijarrun rutiininomainen käyttö on etenkin manuaalivaihteistolla varustetuissa autoissa turvallisin tapa pysäköidä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.