Kysymys:

Tuoreimman Tuulilasi-lehden luettuani aloin ihmettelemään mikä moottori Skoda Roomsterin 1.6 16V oikein on. Kyseisessä moottorissahan oli tekstin perusteella nokkaketju, kun viime aikoina VW:n 1.6-koneissa on pyörinyt hihna. Kenties päivitetty versio jostakin vanhasta moottorista?

Yritin selvitellä koneen sukulaisuussuhteita sylinterimittojen perusteella. Golf 1.6 FSI oli aikoinaan kestotestissä, ja ilmoitetut sylinterimitat olivat halk. 86,9 mm, isku 76,5 mm. Skodan nettisivuilla on samat mitat. Roomsterin koneen arvot ovat kuitenkin täysin päinvastaiset, eli 76,5x86,9.

Jossain on pakko olla virhe, sillä jos lasken FSI-koneen tilavuuden ilmoitetuilla mitoilla, kone olisi 1,8-litrainen... FSI-koneen mitoissa lienee virhe (mitat väärinpäin), ja siten Roomsterin kone perustuu samaan lohkoon FSI-koneen kanssa?

Tapio Ketonen:

Juu, Golfin sylinterimitat olivat väärin päin. En ole seurannut, missä vaiheessa koneen jakopäähän tuli ketju, mutta 1,6-litraisia on kahdella eri iskutilavuudella, 1595 ja 1598 kuutiosenttiä. Sylinterimitoissakin on eroa. Kolme kuutiota pienemmässä on yksi nokka-akseli, käyttö hammashihnalla ja sylinterin halkaisija 81 mm ja iskun pituus 77,4 mm.

Suurempaa konetta on ollut myös tavallisella eli epäsuoralla suihkutuksella, mutta FSI-moottori on nykyisin korvannut sen. Sylinteriryhmä on sama, mutta kansi erilainen.

VW:n koneissa kehitys on kyllä mennyt niin, että ketjukäyttö on uudempien koneiden ominaisuus. Sama kehityssuunta on ollut muillakin, jakohihna alkaa onneksi siirtyä pikkuhiljaa historian roskatynnyriin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.