Kysymys:

Moi
Olen ostamassa tyttöystävältäni loistokunnossa olevaa Peugeot 106:sta vm -94. Yksilö on harvinaisuus, sillä mittarissa on kilometrejä vain 53 000 ja huoltokirjakin on kunnossa. Käytin autoa huollossa ja kävi ilmi, että jäähdytinnesteen joukossa on öljyä, joten kannen tiiviste vuotaa. Olen ajellut ko. autolla n. 2000 kilometriä ilman mitään ongelmia, ja nyt minua ihmetyttää, onko moinen vika saattanut autossa olla pitkäänkin? Toivottavasti ei, sillä vikahan tuhoaa pidemmän päälle moottorin, jos jäähdytinnestettä pääsee moottoriin. Voiko moottori siis levähtää "itsekseen", jos ei osaa etsiä syylarista öljyä? Jostain listasta luin, että kannen tiivisteen vuoto kuuluisi Peugeotin tyyppivikoihin.

Kiittäen

Tapsa

Tapio Ketonen:

Kannattaisi ehkä vielä tutkia, onko moottoriöljyssä jäähdytinnestettä eli glykolia. Periaatteessa ei haittaa kovin paljon, jos jäähdytysnesteen seassa on öljyä, mutta moottoriöljyssä oleva glykoli lisää moottorin kulumista, koska se heikentää oleellisesti voiteluöljyn ominaisuuksia.

Öljyä on voinut joutua jäähdytysjärjestelmään myös vaikkapa öljyn lisäämisessä tehdyn virheen seurauksena. Yleensä sitä ei sinne tule kannentiivisteen vuodon takia. Kannentiivisteen vuoto ilmenee yleensä siten, että jäähdytysjärjestelmästä tulee kaasukuplia. Vuoto todetaan myös palamiskaasut tunnistavalla testauslaitteella. Yleensä kannentiiviste vuotaa palotilan ja jäähdytydysnestekanavan välistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.