Kysymys:

Kyselin joskus aikoja sitten sinulta, miksi turbot eivät ole yleistyneet autoissa bensiinimoottorien puolella läheskään samalla tavalla kuin dieselpuolella.

Silloin vastauksena oli muistaakseni (en jaksanut kahlata kysymysarkistoa läpi, haku olisi ihan kiva ominaisuus), että turbo on suurten pyörimisnopeuksien takia arka laite. Toinen syy taisi olla, että suurikuutioisilla moottoreilla on statusta kun taas pienillä ahdetuilla moottoreilla ei.

Nyt tilanne on mielestäni muuttumassa. Esim. vapaastihengittävien bensiinimoottoreiden puolesta pitkään liputtanut BMW on tuonut bensaturbon markkinoille ja VAG:n turboja puolestaan hypetetään melko lailla.

Oletko samaa mieltä, että tilanne on muuttumassa ja jos näin niin miksi? Polttoaineiden korkea hintataso on varmasti yksi syy. Toinen voisi olla, että turbotekniikka on muuttunut luotettavammaksi? Kolmanneksi, ehkä ihmiset ovat tottuneet dieselautojen vääntäviin moottoreihin ja näin ollen haluavat samaa bensakoneilta? Näin ainakin itse ajattelen, esim Volvon 2.5T moottorilla varustettua autoa on nautinto ajaa (kun vielä saisivat kulutuksen kohdalleen).

Itse pidän tätä kehityssuuntaa erittäin hyvänä, pelkkä BMW:n 3 litraisen bensiiniturbon testin lukeminen saa veden kielelle. Nyt vain ihmettelen missä bensaturbojen "edelläkävijät" Saab ja Volvo luuraavat uutuksiensa kanssa?

Tapio Ketonen:

En usko vastanneeni, että suuret pyörimisnopeudet olisivat olleet ongelma. Sen sijaan korkeat lämpötilat ovat bensaturbossa paha ongelma. Erityiseksi ongelmaksi lämpötila muodostuu, jos moottori pysäytetään liian nopeasti. Jos esimerkiksi ajetaan Autobahnilla kahtasataa, kurvataan äkkiä kahville ja sammutetaan kone välittömästi, turbo hehkuu vielä punaisena, ja laakereissa olevat voiteluaineet palavat. Tämä lyhentää laakereiden ikää.

Ongelmaa on ratkaistu eri keinoin, mm. turbon nestejäähdytyksellä tai öljyn erillisellä kierrätyspumpulla. Ilmeisesti tilanne on selvästi parantunut.

Pyrkimyksenä on todellakin, että bensakoneiden ajettavuutta eli vääntöä saataisiin lähemmäksi nykyisten dieselien ominaisuuksia. Turbon entistä parempi säädettävyys auttaa tässä merkittävästi.

Toinen uusi tekijä, joka tuo turboja moottoreihin on ulkomaankieliseltä nimeltään downsizing. Hyvää käännöstä en vielä tiedä, mutta asiassa on kysymys siitä, että ahtamisen avulla pienestä moottorista otetaan paljon tehoa. Esimerkiksi Volkswagenin 1,4-litraisen TSI-koneen 140 tai jopa 170 hevosvoiman teho olisi hyvä lukema kaksilitraisellekin.

TSI-moottorissa on kaksi ahdinta, alakierroksilla ilmaa antaa mekaaninen ahdin ja yläkierroksilla turbo. Näin moottorin käytös on saatu vastaamaan iskutilavuudeltaan suurempaa. Kuitenkin moottorilla voidaan siistillä ajolla päästä parempaan polttonestetalouteen. Tehoreservien käyttö toki saa bensaa palamaan, mutta se on kuljettajan omassa harkinnassa. Ja mikä tärkeintä, viralliset kulutuslukemat mitataan ainan siistillä kaasunkäytöllä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.