Kysymys:

Kysymykseni koskee öljynvaihtoväliä kun autolla ajetaan pätkäajoa vain 8000 tkm vuodessa, käyttäen moottorilämmitintä kylmänä vuodenaikana. Tulisiko öljy ja suodin jonka suodin materiaali kostunee vaihtaa kerran vuodessa? Arveluttaa asia kun esim. Volvon huoltosopimuksen vuosihuollossa ei vaihdeta öljyä mikäli kilometrejä on em. määrä. Käytettävä öljy ei ole longlife-tyyppiä.

Tapio Ketonen:

Suodatin tietenkin on jatkuvasti märkänä öljystä. Polttonesteen palamistuloksena syntyy aina vettä. ja osa siitä menee mäntien ohi pääsevien palamiskaasujen mukana kampikammioon. Talvella vesihöyry tiivistyy helpommin vedeksi kampikammion ja öljypohjan seinämissä etenkin moottorin ollessa kylmä. Käytännössä tuolla ei kuitenkaan ole kovin suurta merkitystä voitelun kannalta, mutta periaatteessa öljyn vaihtaminen kerran vuodessa olisi hyvä tapa. Kosteus poistuu öljystä, kunhan se lämpenee, mutta eihän se toki hyvää tee voiteluominaisuuksille.

Huoltosopimus on liiketoimintaa, ja jos öljynvaihtoon ei ole aivan pakottavaa tarvetta, sitä ei tehdä. Ilmeisesti siis se ei Volvon huolto-osaston mukaan ole välttämätöntä, eihän yhtiön myymässä palvelussa voida toimia omien ohjeiden vastaisesti. Aivan tavallisen öljyn ominaisuudet kyllä riittävät pitempäänkin ajoon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.