Kysymys:

Luin jutun Yamahan moottoripyörästä, jossa on muuttuvapituuksinen imusarja. Alakierroksilla torvet ovat pitkät ja yläkierroksilla lyhyet. Jutun mukaan alavääntö oli parantunut huomattavasti verrattuna aikaisempaan versioon. Myös autoissakin käytetään nykysin muuttuvapituuksista imupuolta.

Kysymys kuulukin: Miten imusarjan pituus vaikuttaa vääntöön/tehoon ja moottorin ominaisuuksiin?

Tapio Ketonen:

Ilmakin painaa, eli sillä on tietty massa, vaikka se kevyeltä tuntuukin. Jos sitä laitetaan virtaamaan pitkässä putkessa, virtaus tasaantuu, ja ilma kulkee tietyllä nopeudella. Moottori taas ottaa ilmaa jaksoittain, ainoastaan imuventtiilien ollessa auki. Muulloin ilman virtaus moottoriin on pysähdyksissä.

Jos imukanava olisi hyvin pitkä, virtaus putken alkupäässä ei siis vaihtelisi käytännössä lainkaan. Tästä seuraa, että kun venttiili sulkeutuu, sen taakse pakkautuu enemmän ilmaa. Tällöin paine hieman nousee, joten kun venttiili avautuu, sisään on pyrkimässä tavallista enemmän ilmaa. Tästä syntyy ikään kuin ahtamisvaikutus.

Jos taas imukanava on erittäin lyhyt, ilmaa alkaa virrata sisään vasta, kun imuventtiilin avauduttua sylinteriin syntyy alipainetta. Kaikkiaan ilmaa ennättää tässä tapauksessa virrata sisään vähemmän.

Pitkä imukanava kuitenkin myös jarruttaa virtausta. Niinpä suurilla kierroksilla, kun ilman tarve on suuri, pitkästä kanavasta olisi haittaa. Niinpä muuttuvassa imusarjassa ilmalle avataan oikotie, jolloin se pääsee väljemmin moottoriin. Jos näin ei tehtäisi, ilman saanti suurilla kierroksilla alkaisi heiketä. Tällöin ei saavutettaisi yhtä suurta huipputehoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.