Kysymys:

Ostin jokin aika sitten Toyota Corolla 1,6 vm. -98:n. Auto oli katsastettu ja muutenkin suht. siisti. Teetin autoon myöhemmin, mielenkiinnosta, päästötestin. Pettymys oli melkoinen kun HC tyhjäkäynnillä 160-170 ja kierrosten kans 90-100 lambda-arvo oli ok. Autoon vaihdettiin ilmansuodatin, tulpat, tarvikekatti ja lambda. Ei vaikutusta. Jotkin tahot on kehottanut tarkastamaan jakohihnan ajoituksen. Tää olisi kaiketi seuraavaksi edessä. Autolla on ajettu n. 200000km. Onkohan kone jo venttiiliremontin tarpeessa?

Tapio Ketonen:

Ainakin venttiilien säätö pitäisi tarkistaa. Joku vuosi sitten taistelin oman vuosimallia 1981 olevan bensa-Hiaceni HC-päästöjen kanssa. Hiilivetyjä tuli putkesta niin etä hirvitti. Tein melkein nuo samat, paitsi kattia autossa ei onneksi ole, mutta tuloksetta.

Sitten kysyin neuvoa autokorjaamoa pitävältä sukulaismieheltä, ja hän kehotti tutkimaan venttiilien välykset. Jos imuventtiilit kantavat, HC-arvot kuulemma menevät sekaisin, mutta sitä ei käynnistä huomaa. Ja toden totta, imuventtiilit kantoivat. Kun säädin sinne kunnon välykset, auto meni päästömittauksesta heittämällä läpi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.