Kysymys:

Askarruttaa kovasti "tuulettajanhihnan" vikinä..
Mistä vinkuminen johtuu? välillä kiljuminen lakkaa itsestään, välillä kun vaihtaa vaihdetta tai painaa kytkimen lattiaan.. Esim. Volvossa tuo kiljuminen "kuuluu ominaisuuksiin".. Voisitko valaista hieman hihnan "elämää"ja laulun syitä?

Tapio Ketonen:

Hihna vinkuu, kun se luistaa. Luisto taas johtuu siitä, että laturi tarvitsisi enemmän tehoa kuin hihna pystyy siirtämään. Yleensä tuo luisto johtuu siitä, että hihna on liian löysällä, mutta se voi olla myös liian kulunut. Nykyisin käytetään pääasiassa moniurahihnoja, mutta myös vanhan ajan kiilahihna luistaa samoista syistä.

Löysyyden lisäksi luisto voi aiheutua sitä, että hihnan urat ovat kuluneet, ja hihnapyörän urien väliset harjat ottavat hihnan urien pohjiin kiinni. Tällöin kosketuspinta hihnan ja hihnapyörän välillä jää liian pieneksi.

Kiilahihnan - ja myös moniurahihnan - vetäminen perustuu siihen, että hihnan V-muotoinen osa puristuu reunoistaan hihnapyörän uria vasten. Jos syystä tai toisesta tämä reunoihin puristava voima jää liian pieneksi, silloin hihna luistaa. Yleensä syynä on hihnan kuluminen. Tilanteeseen tulee korjaus hihnan uusimisella. Toki myös laturin hihnapyörä voi olla kulunut.

Laturin tehontarve on suurimmillaan käynnistyksen jälkeen, kun akun napajännite on laskenut. Virtaa menee hetken aikaa akkuun täysillä. Akun napajännite kuitenkin nousee varsin pian, ja latausvirtakin laskee. Samalla tehontarvekin laskee.

Tehontarve laskee myös silloin, kun moottorin ja laturin pyörimisnopeus laskee. Silloin pito alkaa taas riittää. Ja kun luisto on saatu loppumaan, se ei ala uudelleen aivan yhtä pienellä teholla kuin jos luisto olisi jatkunut koko ajan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.