Kysymys:

Tiedustelen jälleen sitä DODGE Galiberin vetokoukkuasiaa. Voiko siihen jaruttoman peräv. painoon nyt max.450 kg, ja kenen toimesta hakea muutosta. Muulini omap. 230 kg eli vain 220 kg kuormaa, kuitenkin ko. autolla voi vetää 1200 kg jarrullista peräv.

Auton omap. 1395 kg josta puolet 697 kg ja kuormaa saisi olla 467 kg,vai
eikö tätä kaavaa voi enää soveltaa.Tiedän syyn olevan Amerikan tuotevastuulain, mut mitä ne tänne Suomeen kuuluu. Aiempi autoni oli 100 kg kevyempi ja 630kg suurin peräv. paino jarruitta. Eli eimee jakeluun.

Tapio Ketonen:

Auton suurimmat sallitut perävaunumassat määritetään tyyppihyväksynnän yhteydessä. Ne hyväksytään sellaisina kuin tehdas on ne ilmoittanut. Kukaan ei halua ottaa vastuuta luvattua suurempien vetomassojen käytöstä.

Muutosta on turha hakea, sellaista leimamiestä tuskin löytyy, joka hyväksyisi tehtaan arvoja suuremmat kuormitukset. Niinpä tilanne on sellainen, että perävaunumassat pitää tutkia jo ennen auton hankkimista. Auton hankkimisessa pitää miettiä, sopiiko auto aiottuihin käyttötarkoituksiin.

Toinen vaihtoehto on hankkia jarrullinen perävaunu. Sitten sitä rahtia kulkee enemmänkin

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.