Kysymys:

Kun esim. 15 vuotta vanhaa autoa myydään ja kilometrejä ilmoitetaan kuluneen alle 100 000, herää kysymys..

Millainen koneremontti yleensä on että kilometrejä voidaan alkaa laskea "alusta"?? Mieleen tulee venttiilit, porautus, syöttöpumppu (diesel)mutta mitä moottorin "alakertaan" tarvitaan että voidaan toimia näin? Millaisen luettelon sinä saisit aikaiseksi?

Tapio Ketonen:

Mitä tarkoitat "kuluneen alle 100 000"? Kokonaisajomäärääkö?

Jos kokonaisajomäärä on noin pieni, asia vaatii aika pätevää selvitystä, koska keskimääräinen ajomäärä Suomessa on muistaakseni 18 800 km vuodessa. Mutta se on vain keskiarvo, josta löytyy poikkeuksia suuntaan jos toiseenkin.

Koneremontti on aika joustava käsite, se voi olla mitä tahansa, vaikkapa palaneen pakoventtiilin uusiminen. Mutta jos puhutaan "täysremontista", niin silloin kyseessä on isompi operaatio. Itse käsitän sillä sitä, että sylinterit on porattu, männät vaihettu uusiin ylikokoisiin, kampiakselin kaulat joko hiottu seuraavaan alikokoon tai ainakin tarkastettu ja laakerit uusittu. Mieluusti saman tien pitäisi myös venttiilit ainakin hioa, mieluummin venttiilit ja istukat koneistaa. Ja tietenkin jakopään ketju tai hammashihna sekä kiristimet pitää uusia.

Muutenkin samassa yhteydessä pitäisi kaikki paikat tarkastaa ja tarvittaessa uusia kuluneet osat. Dieseleissä asiaan kuuluu myös hehkutulppien uusiminen, suutinkärkien uusiminen ja ruiskutuspumpun huollattaminen. Silloin moottori on taas valmis palvelemaan pitkään.

Usein tuo sylinterien koneistaminen ei kuitenkaan anna kestävyysmielessä toivottua tulosta. Sylinterien pintaosa saattaa olla karkaistu, vaikkei olisikaan kovakromattu. Tiedän yhden tapauksen, jossa ylikokoon porattu VW Golfin dieselmoottori kului väljäksi jo alle sadantuhannen ajossa. Syy jäi epäselväksi, mutta jäin epäilemään, että sylintereissä olisi ollut jonkinlainen pintakarkaisu. Niinpä olisin varovainen sen suhteen, että kilometrejä ylipäänsä voisi remontin jälkeen alkaa laskea alusta.

Täysremontti on niin kallis toimenpide, että henkilöautoon sitä ei juurikaan kannata nykyisin tehdä. Pelkällä osien ja koneistustöiden hinnalla saa hyväkuntoisen, esimerkiksi kolariautosta puretun moottorin. Moottorit kestävät nykyisin pitkään, joten koneremonttia ei yleensä tarvitsekaan tehdä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.