Kysymys:

Aikoinaan sanottiin, että auton moottoriöljyn merkkiä ei pitäisi vaihtaa, vaan ajaa kone loppuun samanlaisilla öljyillä. Minkähän takia ja onko sama voimassa nykyisillä öljyillä?

Tapio Ketonen:

Taitaa olla aika vanha ohje, liekö ajalta ennen sotia tai sitten heti sodan jälkeen?

Ajatuksena on, että erilaisten öljytyyppien sekoittaminen voi olla huono homma. 50-luvun alussa varoitettiin "pesevien" öljyjen ja "tavallisten" öljyjen sekoittamisesta tai edes vuorottaisesta käytöstä, koska ne "pesevät" saattoivat liuottaa kaikenlaisia ylimääräisiä vanhoja jäämiä itseensä, ja tämä heikentää voitelua.

Jo vuosikymmeniä öljyillä on ollut käytössä luokituksia, jotka edellyttävät, että samaan luokkaan kuuluvat öljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään. Yleisin noista on API, joka on lyhenne nimestä American Petroleum Institute. Käyttöluokka on merkitty purkin kylkeen. Lähinnä öljyä lisättäessä on tärkeätä, että pysytellään saman käyttöluokan öljyssä. Vaihdettaessa on vain huolehdittava, että öljy täyttää moottorin vaatimukset.

Joillakin valmistajilla on erityisvaatimuksia öljyille. Esimerkiksi Ford vaatii, että mm. Focuksen ja Mondeon moottoreissa käytetään eurooppalaisen ACEA:n A1/B1-luokan öljyjä. Nämä ovat ns. polttoaineen säästö-öljyjä. Myös suositeltu viskositeettiarvo on pieni, muistini mukaan 5W/30. Ennen öljynvaihtoa pitääkin tutkia, millaisia öljyjä valmistaja edellyttää käytettävän.

Tärkeintä öljyjen valinnassa on, että öljy on valmistajan ohjeiden mukaista. Merkkien suosittelu on harvinaisempaa,mutta näkee sitäkin vielä joskus. Siihen liittyy tavallisissa autoissa käytännössä aina vahvoja kaupallisia siteitä, ei juuri koskaan teknisiä perusteita.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.