Kysymys:

Kerropa, mistä vuosimallista lähtien VW Passatin kori on galvanoitu? Vai onko sitä galvanoitu ollenkaan?
Ja mistä sais tietoa samasta asiasta muista merkeistä? Mitä eroa on täyssinkityksellä ja galvanoinnilla?

Tapio Ketonen:

Sinkitys tuli nykyiseen korimalliin eli vuodesta -97 lähtien. Täyssinkitys on pelkkä mainostermi, galvanointi eli sähkösinkitys on menetelmä, jolla teräslevyn pintaan saadaan aikaan hyvin ohut, 8-12 mikrometrin eli myyn paksuinen sinkkikerros. Sinkki on hyvä pinnoitemateriaali, se vastustaa tehokkaasti ruostetta. Auton koripeltien sinkitys on koko ajan lisääntynyt, mutta se ei yksinään riitä antamaan riittävää suojaa rusotetta vastaan vaikka paljon auttaakin.

Jos halutaan todella kestävä pinnoite, silloin käytetään kuumasinkitystä. Suojattava kappale upotetaan sulaan sinkkiin, jolloin pintaan tarttuu paksumpi sinkkikerros. Näin käsitelty osa kestää pitkään. Jos pinnoite on riittävän paksu, suojaus kestää jopa kymmeniä vuosia meriolosuhteissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.