Kysymys:

Onkohan mitä vikaa kun jäähdytysnestettä joutuu lisäämään
vuoden aikana 1-2L eikä vuotoa
näy. Ja täytyykö ns. tavallinen
neste vaihtaa joka toinen vuosi jos lisätään nestettä tätä
vauhtia, toimiiko ruostesuojaus

Tapio Ketonen:

Vikaa toki on. Jos missään moottorin tai jäähdytysjärjestelmän ulkopuolella ei näy harmaita jälkiä, neste menee koneen sisään. Ensiksi kannattaisi selvittää, onko moottoriöljyssä glykolia. On olemassa sellaisia paperiliuskoja, joilla tuo saadaan selville, mutta en nyt osaa antaa tarkempia tietoja.

Syyllinen vuotoon on todennäköisesti kannentiiviste. Varsinkin jos autossa on alumiinikansi, tiivisteen tunnit tulevat usein täyteen jossakin 100 - 200 000 km tienoilla. Ei toki onneksi sentään aina. Jos tuuri on huonompi, kannessa on halkeama.

Jos vika on kannentiivisteessä, suosittelen samalla myös tarkistuttamaan kannen suoruuden koneistamossa hiomalla pinta suoraksi. Aika suurella todennäköisyydellä vuoto loppuu pelkällä tiivisteenkin vaihdolla, mutta tuo on varma keino.

Kyllähän neste tuollakin tavalla uudistuu, mutta parempi toki on vaihtaa se neste joskus kokonaan. Tosin suosittelen etsimään syyn vuotoon. Sitä korjattaessa sitten tulee samalla se nestekin uusituksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.