Kysymys:

Julkaiskaa uusien automallien esittelyissä kenen valmistajan moottorit, vaihtistot jne. kulloisessakin automallissa on. Esim BMW:n 530d A:ssa on GM:n vaihteisto. Eri automerkkien osia käytetään nykyisin aika paljon ristiin. Kiinnostaa varmasti auton ostajia kyseinen asia. Vai saako Tuulilasi-lehti korruptiorahaa, ettei tällaista asiaa päästetä julkisuuteen? Vaikuttaa auton ostopäätökseen. Riittääkö rohkeus!!!

Tapio Ketonen:

Tuosta hommasta ei tulisi yhtään mitään. Tietoja auton osien alihankkijoista ei ole kovinkaan helposti saatavissa. Valmistajat eivät sitä yleensä kerro avoimesti etenkään uutta mallia esitellessään. Kyllähän tieto aikaa myöten tulee ilmi, ja aika monen osan valmistajat toki kertovat julkisuudessakin, mitä ovat mihinkin automalliin tehneet.

Autonvalmistajilla on valtava määrä alihankkijoita - tai osatoimittajia, kuten termi nykyisin kuuluu. Autonvalmistajat tekevät itse hyvin vähän osia, ne keskittyvät autojen kokoonpanoon. Toiminnot on lisäksi useimmiten yhtiöitetty siten, että vaikka valmistajakonserni omistaakin jonkin komponenttitehtaan, se kuitenkin on siellä sisällä oma erillinen osakeyhtiönsä. Nämä tytäryhtiötkin joutuvat yleensä kilpailemaan ulkopuolisten valmistajien kanssa, tällä tavoin tuotteiden hinnat saadaan mahdollisimman halvoiksi.

Valmistajilla on myös useita eri alihankkijoita jopa samoille tai samankaltaisille osille. Tämä antaa paremman toimitusvarmuuden. Joku vuosi sitten Mercedes-Benz ja BMW olivat vaikeuksissa, kun Boschin yhteispaineruiskutuksen pumpputuotanto jouduttiin pysäyttämään jonkun tuotantojärjestelmässä havaitun vian takia muutamaksi päiväksi. Dieselautojen tuotanto jouduttiin pysäyttämään, eikä sitä voitu korvata bensiinimallien tuotannolla, koska niiden osien tuotantoa ei pystytty nostamaan riittävästi.

Vaihteistoilla, jarruilla, polttonestelaitteilla, sähkölaitteilla jne. on monia eri valmistajia. Automaattivaihteistojen valmistajana GM:n Powertrains Division on maailman suuri. Muita suuria ovat mm. saksalainen ZF ja japanilainen Aisin. Ei siis ole olemassa kovinkaan paljon varsinaisesti "jonkin automerkin osia" vaan eri valmistajien valmistamia osia, joita käytetään eri autoissa.

Toki osatoimittajat osallistuvat entistä enemmän myös tuotekehitykseen, osia suunnitellaan yhdessä autonvalmistajan kanssa. Tuotantomäärät ovat niin suuria, että yhteen automalliin tarvittavien osien määrä riittää pitämään aikamoisen tehtaan tai ainakin tuotantolinjan täystyöllistettynä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.